Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
7

Bu yıl DICE oyun ödüllerine damgasını vuran oyun devi Nintendo’nun tarihini hiç merak ettiniz mi? Dile kolay 129 yıllık bir tarihten bahsediyoruz. Hazır DICE oyun ödülleri etkisini koruyorken biz de dosya konumuza başlayarak sizi hem Nintendo’nun tarihine hem de çocukluğumuzun efsane oyunlarına götürelim istiyoruz. Karşınızda Nintendo:

Nintendo 1889 yılında kurulan, dünyanın en büyük oyun geliştiricisi firmalarından biridir. 1980’li yıllardan beri sektörde söz sahibi olan firma; Nes, Gameboy, SNES gibi meşhur konsollarıyla sektörünün devi haline gelmiştir. Şimdi Nintendo’nun tarihine gelirsek, Hiroshi Yamauchi ismini daha önce duymuş muydunuz?

Kyoto’da dünyaya gelen Hiroshi Yamauchi, iskambil kağıdı üreticisi bir ailenin oğludur. Küçük yaşta babası tarafından terk edilen Hiroshi Yamauchi, annesi ve dedesi tarafından büyütüldü. Bütün dünyayı kasıp kavuran 2.Dünya Savaşı yıllarında bir silah fabrikasında çalışan Fusajiro, savaş bittikten sonra Wasada’da hukuk eğitimini tamamladı. Eşi, Japonya’nın köklü ailelerinden olan Iniba’ların kızı Miçiko Iniba ile bu yıllarda evlenen Yamauchi hatıralarında bu evlilik için dedesinin çok büyük katkıları olduğunu söylüyor. 1948 yılında Dedesi beyin kanamasından ötürü yaşamanı yitirince torunu Hiroshi Yamauchi, Nintendo adlı oyun kağıdı üreticisi fabrikanın yönetimine geçti.

Verdiği kararlar ile güçlü bir lider olacağını herkese kanıtlayan Yamauchi’nin verdiği ilk karar Bütün yönetim kadrosunu işten çıkarmak oldu. Şirketin adını 1951 yılında Nintendo Karuta olarak değiştiren Yamauchi dağınık haldeki üretim tesislerini bir araya toplayarak modernize etti ve Nintendo’nun merkezini yeniledi. Bu yıllarda ürettiği kartların arkasına Disney karakterlerini basabilmek için Disney Corporation ile bir lisans anlaşması imzalayarak, Amerikan bir şirketle sözleşme yapan ilk Japon Firma oldu.

Yamauchi dönemin Japonya’sının da etkisiyle şirketinin iş alanlarını geliştirmek istiyordu fakat büyük bir sıkıntı vardı, yeteli para yoktu ve Yamauchi, Disney kartlarından sonra girdiği bütün işlerde başarısız olmuştu. Nintendo’yu Anonim şirketlere çevirerek neyse ki batmaktan kurtuldu hemde gerekli maddi desteği sağlamış oldu. Maalesef tek kişilik porsiyon pişiren pirinç makinesi fikride Yamauchi’nin büyük zarar etmesine sebep oldu. Yamauchi üst üste gelen başarısızlıklarının ana sebebini uzunca bir süre düşündükten sonra farkına vardı. Yeni üreteceği ürünler, çabuk vazgeçilebilecek şeyler olmamalıydı ve firma sadece eğlence sektörüne yönelmeliydi.

Nintendo Sonunda Oyun Sektörüne Giriyor!

Dersini ağır maddi kayıplarla alan Yamauchi, 70’li yılların başında ”Ultra Hand” adıyla piyasaya sürdüğü kolun bir tür kıskaçlı uzantısı olan ilk ürünü 1.2 milyon adet sattı. Bu başarılı girişimin ardından Yamauchi, köşeye çekilip biraz dinlenmek yerine “Ultraskop” adlı periskop’a benzer, köşenin ötesine bakılabilen bir aleti, ışınla çalışan, solar hücrelerin hedef tahtası görevini gördükleri ışınlı bir tüfekten oluşan ilk elektronik oyunu tasarladı. Bu aletin geliştirilmiş versiyonunu Hiroshi Yamauchi piyasada satmayarak, Kyoto’da açtığı ve başkalarının da izlediği lazerli bir güvercin vurma standında oynayan insanlara kullandırdı. Atış alanı ile de hatırı sayılır bir başarı yakalayan  Nintendo, artık dünya genelinde kendilerini liderliğe taşıyacak ürünün arayışına geçti.

70’li yılların ortasında Amerika’da ilk video oyunları boy göstermeye başlayınca, Yamauchi yaklaşık 1 milyon adet satabileceği renkli ”TV 6” oyunu için bir lisans satın aldı. Yalnız ufak bir sıkıntı vardı aletler çok büyük ve kullanışsız duruyordu. Yamauchi bu durumdan haliyle çok rahatsız oldu. Nintendo bünyesinde çalışan bütün teknisyenleri toplayan Yamauchi, onlardan bir hesap makinesi büyüklüğünde olan bir oyun aleti geliştirmelerini istedi. O zamanın şartlarında pekte kolay olmayan bu istek yoğun çalışmalar sonucunda adını ”Family” ve ”Computer” kelimelerinin kısaltmasından alan ”Famicom” adlı video oyun aletini piyasaya sürdü. Piyasada ki bütün rakiplerini emsalsiz bir yenilgiye uğratan bir alet Amerika’da ölmek üzere olan video oyun sektörünü tekrar canlandırdı. Sadece ABD’de 2 milyonu aşkın satan Famicom. Nintendo’nun bugünlere gelmesinde ki en büyük etkendir.

AR-GE bölümünün yöneticiliğini 1984 yılında üstlenen Yamauchi, kendine rekabet halinde, hırslı ve sürekli oyun geliştiren programcı ve mühendislerden gruplar oluşturdu. Kendisi bugüne kadar hiç oyun oynamadığını itiraf etse de hiç bir oyun Yamauchi’nin onayını almadan piyasaya çıkmıyordu. Hiç oyun oynamamasına rağmen müthiş sezgilere ve yılların tecrübesine sahip olan Yamauchi en büyük bombasını 1980-1981 yılları arasında Nintendo’nun başarılı oyunlarından biri olan ”Donkey Kong” için tesisatçı kıyafetli, koca burunlu bir cüce olan Mario’yu mühendislerinden Sigeru Miyamoto ile tasarlamıştı. Bundan 3 yıl sonra yardımcısı Luigi’yi de tasarlayarak ”Super Mario World” adlı oyun tarihinin görüp görebileceği en efsanevi serilerinden birine imza attı. Nintendo 1991’e kadar sekiz Mario oyunundan yaklaşık olarak 70 milyon adet sattı. Sadece 1.000’e yakın çalışanı bulunan şirketin cirosu 86 milyon dolardan (1987) 1 milyar doların üzerine çıktı (1991). Tabii Mario’nun bu kadar sevilmesinde muazzam bir başarıyla sürdürülen reklam kampanyasının da büyük etkisinin olduğunu söylemeliyiz.

Günümüzde 1889 yılına ait olan Nintendo’nun ilk merkezi Kyoto’da hala duruyor. Eğer bir gün yolunuz Kyoto’ya düşerse bu merkeze uğramanızı şiddetle tavsiye ediyoruz. Nintendo’nun kuruluş hikayesine kısaca bir bakış attık. 19 Eylül 2013 yılında kaybettiğimiz Hiroshi Yamauchi’yi saygıyla anarak yazımızı burada noktalıyoruz. Eklemek istediklerinizi lütfen bizimle paylaşın.

Kaynaklar:

  • Nintendo NES with lots of games
  • Nintendo SNES with lots of games
  • Nintendo SNES (American)
  • Nintendo Super Famicom (Japanese)
  • Türkçe Bilgi
  • Vikipedi
Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
7

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here