steven spielberg with camera ile ilgili görsel sonucu

18 Aralık 1946 doğumlu Amerikalı yönetmen Steven Spielberg’ü çektiği yüksek hasılatlı filmleri ile tanırız. Spielberg; Jaws, E.T., Jurassic Park, Schindler List gibi klasikleşmiş ve sinema dünyasının yapı taşını oluşturmuş filmlerin arka planındaki beyindir. Her yönetmen çektiği filmde kendinden izler taşır. Her filmi bir diğerinden farklı yapan da yönetmenlerin bıraktığı izler yani kullandığı yöntemlerdir. Spielberg de böylesine ünlü ve başarılı filmleri çekerken elbette farkını ortaya çıkaran bazı teknikleri kendi üslubu ile kullanıyordu. İşte sizler için derlediğimiz usta yönetmen Steven Spielberg’ün filmlerinde kullanmış olduğu teknikler ve örnekleri:

Tracking Shot/İzleyici Çekim (Kaydırmalı Çekim)

Kameranın takip hareketi denilen bu yöntem aslında oldukça yaygın kullanılır. Spielberg de bu yöntemi sıkça kullanan yönetmenlerden biridir. Bu tür çekimlerde kamera nesnenin üzerine yoğunlaşır ve genellikle kamera, orta boy çekimden yakın çekime doğru ayarlanır. Hareket halinde olan nesne net ve pürüzsüz bir görüntü ile çekilir. Ancak arka plan buğuludur bu da çekilen nesnenin/kişinin üzerine bütün dikkati toplayabilmek adına yapılır.

Mor Yıllar/ The Color Purple filminden bir örnek.

Ön planda olan nesnenin boyutu giderek arttıkça kullanılan lensin odak uzaklığı da o kadar uzun olur. Arka plandaki hareket ne kadar hızlı olursa odak uzaklığı da o kadar uzundur.

Sideway Tracking Shot/Yandan İzleyici Çekim

Kamerayı yana doğru hareket ettirmek tipik bir çekim tekniğidir. Ama Steven Spielberg bu tekniğe her zaman muazzam bir değer katar ve diğer yönetmenlerin aksine onun çekimleri daha farklı görünür. Spielberg’ün yan çekimleri genelde uzundur. Yan yana konuşan ve yürüyen iki karakteri ele alır. Spielberg çekime zenginlik katmak, hareketin görsel algısını artırmak için kamera ve çekilen ana nesneler arasına her türlü objeyi koyarak çekimlere önemli bir görsel doku katar.

Er Ryan’ı Kurtarmak/Saving Private Ryan filminden bir örnek.

Kameranın yana doğru hareket ettirildiği çekimlerde bazen de oyuncu kameraya doğru yürür. Sideway Tracking Shot’ın bir başka çeşidi olan bu çekim tekniği klasik bir Spielberg yöntemidir. Kamera yan yana yürüyen ve konuşan iki oyuncuyu takip ederek yandan çekmektedir. Oyuncular ve kamera aynı anda birden dururlar ve oyuncular kameraya doğru hareket etmeye başlarlar ve sahne iki oyuncunun yakın çekime girmesi ile bitirilir.

The Sugarland Express/Sugarland Ekspresi filminden bir örnek.
The Jaws/Denizin Dişleri filminden bir örnek.

Dramatic Over-the-Shoulder Shot/Dramatik Omuz Üstü Plan Çekim

Yine oldukça yaygın olan ama Spielberg’ün kullanımı ile farklı bir boyut kazanan bir çekim tekniği daha. Bu teknikte karakterin omzuna geniş bir objektif ile çekim yapılır ve ön plandaki kahraman ötekine göre daha dominant durumda görünür. Omzun çekiminden, karakterin duruşu ile daha egemen ve üstün olduğu izlenimi verilir.

Amistad filminden bir örnek.

Karakterin Ekran Çerçevesine Girecek Şekilde Kameraya Yaklaşması

Bu teknikte, karakter görece daha uzak bir noktada iken ekran çerçevesinden taşmayacak şekilde kameraya doğru yaklaşır.

Amistad filminden bir örnek.

Claustrophobic Over-the-Shoulder Shot/Ekranı Kapatacak Şekilde Omuz Üstü Çekim

İsminden de anlaşılacağı gibi ana nesne/karakter çerçevenin kenarına sıkıştırılacak şekilde, ekranın önünde bulunan karakterin omzu ile kapatılır. Spielberg az da olsa belirli bir anı vurgulamak için bu tekniği kullanır ve bu teknik bir filmde birden fazla kez kullanılmaz. Bu çekim standart bir omuz çekim tekniği değildir, özel bir anlamı vardır. Bu teknik, diğer omuz çekim tekniklerindeki çerçeve kurallarına uymaz çünkü belirli bir etkiyi elde etmek amacı ile denenmiş ve test edilmiş bir tekniktir.

Munich/Münih filminden bir örnek kare.
Catch Me If You Can/Sıkıysa Yakala filminden bir örnek.

Wide Lenses/Geniş Mercek

Steven Spielberg’ün oldukça sevdiği ve bolca kullandığı bir yöntemdir. Tracking shot(izleyici çekim), over-the-shoulder shot(omuz üstü çekim), close-up shot(yakın çekim) gibi birçok çekim tekniğinde geniş mercek kullanır. Bu teknikteki amaç, öndeki karakterin diğer karakter ve nesnelerden(arka plandan) daha dominant durmasını sağlamaktır. Spielberg, geniş mercekleri oldukça cesur kullanır. Öyle ki, diğer yönetmenlerin aksine daha tutkulu ve daha risk alarak hareket eder.

Schindler’s List filminden geniş merceğe bir örnek.

Elbette Spielberg geniş mercek kullandığı kadar orta ve uzun merceği de kullanır. Yine aynı filmden uzun merceğin kullanıldığı bir kare.

Ön Plandaki Objeler İle Karakteri Çerçeveleme

Steven Spielberg her türlü nesne ile oluşturulan açıklıklar aracılığıyla karakterleri çerçevelemeyi çok sever.

Minority Report/Azınlık Raporu isimli filmdeki açılış sahnesinde küçük çocuk, ön planda bulunan sandalye ile çerçevelenmiş haldedir. Bu teknik izleyiciye, sanki ekran önündeki karakter birisi tarafından izleniyormuş gibi bir his verir. Ön plandaki nesneler aracılığı ile oluşturulan açıklığın karakteri çerçevelemesi, dikkatimizi bu karakter üzerinde yoğunlaştırmamızı sağlar. Zaten ön plandaki nesneler daha buğulu iken aslında arka planda bulunan karakter net bir şekilde ekrana verilir. Çerçevelenmiş olması da konsantreyi onun üzerinde yoğunlaştırmamızı pekiştirir.

İlgili resimArtificial İntelligence/Yapay Zeka filmindeki yemek sahnesinde ana karakter David’e de benzer şey uygulanır. Tavanda bulunan yuvarlak floresan lamba David’i çerçeveleyecek şekilde kadraja alınır.

Yine Minority Report filminde kullanılmış olan çerçeveleme tekniği.

Ön Plandaki Obje İle Çerçeveleme

Minority Report filminden bir örnek.
Schindler’s List filminden bir örnek.

Çember Objeler İle Çerçeveleme

Artificial Intelligence filminden bir örnek.
Duel filminden bir örnek.

Ayna Çekimi

Minority Report filminden örnek bir gif.

Bu teknikte karakterin aynadaki yansıması geniş bir çekimle çerçevelenir. Ardından karakter yakın çekim ile ekran karesine girer. Ayna çekimi, çekimde kesinti yaşamaksızın geniş bir çekimden yine aynı karakterin dar çekimini almak için kullanılan etkili bir yoldur.

Karaktere Vurgu Yapmak İçin Birden Fazla Aynanın Kullanılması

Catch Me If You Can filminden bir örnek.
Munich filminden bir örnek.

Match Cut/Eşleşmeli Kesme

Birbirinden alakasız iki farklı sahnede, görsel veya içerik bakımından benzer ögeler birbirleri ile eşleşir ve bu iki farklı sahne art arda verilir.

Yine Minority Report filminden bir örnek.

Karanlık Silüete Karşı Arka Işık

Bu teknikte, ön planda karakterlerin karanlık silüetleri görünürken arkadan beyaz bir ışığın parlaması göze çarpar. Spielberg henüz 21 yaşında iken çektiği Amblin isimli kısa filmde bu tekniği profesyonelce kullanmıştır.

Amblin filminden bir örnek.
Amistad filminden bir örnek.
Catch Me If You Can filminden bir örnek.
Munich filminden bir örnek.

Kesilmemiş Tek Bir Sahnede Birden Fazla Tekniğin Kullanımı

Son örneğimiz olan bu teknik kesinlikle Spielberg damgası taşıyor. Bu tekniği ondan daha iyi kullanan başka bir yönetmen yoktur diyebiliriz. Spielberg, çok karakterli kesilmemiş tek bir sahnede geniş çekimden yakın çekime, yakın çekimden omuz üstü çekime oradan da tekrar geniş çekime geçer ve sahneyi en sonunda yakın çekim ile bitirir. Bu sırada kamera ise devamlı hareket halindedir. Aynı şekilde, oyuncular da konuşmaya ve yürümeye devam ederler. Oldukça zor olan ve tüm tekniklerin bileşiminden oluşan bu yöntem yapılırken başta da söylediğimiz gibi çekimde hiçbir kesinti olmaksızın hepsi art arda gelişir.

Catch Me If You Can isimli filmden harika bir örnek.

Bu teknikle olaylar ve sahne kesintiye uğramaksızın akıcı bir şekilde ekrana verilir ve sahneler daha kısa sürede çekilir. Bu yöntem, yönetmenin parlak zekası ve yeteneği sonucu ortaya çıkabilecek zor bir çekim tekniğidir.

KAYNAK:1

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here