Toplumumuzdaki Norm Ender Yanılgısı: Mekanın Sahibi

Toplumumuzdaki Norm Ender Yanılgısı: Mekanın Sahibi
  • 0
    0
    0
    0
  • Toplumumuzun bir kısmı ne yazık ki bazı kişileri bazı durumlarda bilinçsizce yükseltmeyi çok seven bir yapıya sahip. Bu durum spordan sanata her zaman böyle oldu. Bunun altında yatan sebep ise toplumdaki bilinçsiz ve objektiflikten uzak yorumlama isteğiydi. Dün karşımıza çıkan bir olayla birlikte bu durumun tekerrür ettiğine bir kez daha şahit oldum. 19 Temmuz 2019 gecesi karşımıza çıkan Norm Ender'in yeni teklisi olan "Mekanın Sahibi" 12 saat içerisinde 1.000.000 izlenme alarak bir anda sosyal medya gündeminde 1 numara haline geldi. Şarkıda günümüz yeni nesil rap müziği ve rap müziği icra eden isimlerine karşı bir duruş sergileyen Norm Ender, sosyal medyadaki kişiler tarafından "yeni nesli bitiren adam" etiketi ile anılmaya başlandı. Zaten bundan önce de bazı kesimler tarafından "Rap'in Kralı" olarak anılan Norm Ender'in bu yeni teklisine yakından bakalım ve insanların bahsettiği kadar iyi bir rapper mı yoksa toplumun abarttığı biri mi bunu anlamaya çalışalım. Norm Ender, benim bir dinleyici olarak diskografik açıdan düşük seviyede gördüğüm ve geçmişte hem cinsiyetçi hem de yine müzikal anlamda düşük seviyeli bir şarkı olduğunu düşündüğüm Eksik Etek ile toplumda ün kazanmış ve böyle ismini duyurmuş bir rapper. Çıktık Yine Yollara ve Depresyon Oteli parçaları dışında şahsen dinlenebilir bir şarkısı olduğunu düşündüğümü söyleyemem. Bu şarkıların çıktığı dönemde en üst seviyesine erişen Norm Ender, o dönemde yalnızca Eksik Etek şarkısı ile tanındığı sayıca az bir dinleyici kitlesi ve diğer rapperlara kulak vermeyen kişiler tarafından üst seviye bir rapper olarak tanıtılmaya başlandı. Sonrasında verdiği büyük ara sayesinde de ona olan ilgi ve beklenti arttı. Yaklaşık 7 sene sonrasında 2017 yılında çıkardığı Aura albümü ile hayranlarının beklentilerini karşılasa da Norm Ender, benim için düşük seviyede olan bir rapper olduğunu bu albümle bir kez daha kanıtladı. Albümü sizler için incelemek isterdim ancak kalite bakımından Aura albümündeki kaliteden farkı olmayan yeni teklisine göz atarak da anlatmak istediğimi anlayacağınızı düşünüyorum. 2 yıllık bir aranın ardından, Diss parçası niteliği de taşıyan Mekanın Sahibi teklisinin sözlerine yakından bakarak parçayı detaylandırmaya ve eleştirmeye başlayalım. Şarkının giriş bölümünde kendince yeni nesil rapperları ve trap müziği taklit etmeye çalışan Norm Ender, insanların kolay sözler yazmasını ve şarkılarda metalaştırılan bazı durumları eleştirmeye çalışmış. Bu kısımda bulunan sözlerde derin bir anlam aramanın gereği olduğunu düşünmüyorum ancak Norm Ender şarkının bu kısmı ile zaten şarkının kalitesini büyük oranda düşürüyor. Eleştirmek için kesinlikle taklit etmesine gerek yok. Bununla beraber, eleştirmek için taklit ettiği müziği de becerebildiğini söylemek güç. İkinci ve asıl kısımın şarkının tek düzgün akışa (flow) sahip olan bölümü olduğunu söylemek gerekir. Sözlerinin alt metnine bakmaya başlayacak olursak eğer bu bölümün ilk iki barına bakmak yeterli olacaktır. "Popüler kültüre köle gibi yapış ama lafa gelince Marley, 2pac Tabi yüzüne bir dövme demode bir Reggaeton’a bas autotune’u ol Lil Pump" Norm Ender'in her şeyden önce atladığı bir nokta var: Tupac ve Bob Marley isimlerinin ikisi de popüler kültüre mâl olmuş kişiler. Sokakta kime sorarsak, bu iki isim kendi müzik dallarında simgeleşmiş olduklarından, büyük ihtimalle çok kişi tarafından bilineceklerdir. Bununla beraber yeni nesilde yaygın olan autotune dalgasını da eleştirmeye çalışan Norm Ender aslında burada müzik adına gerici bir tutum sergilemiş desek yalan olmaz. Çünkü artık teknoloji neslinde yaşıyoruz. Dolayısıyla sanal enstrümanların ve efektlerin artık müzik dünyasında yer ettiği bir dönemdeyiz. Autotune da bu bahsettiğim enstrümanlardan sadece biri. Rap, artık boom bap ya da gangsta tipte olan beatlerin üstüne benzer flowların okunduğu bir müzik türü değil. Çok fazla alt türü mevcut ve hepsi de farklı dünyalara ait. Bu durum aslında geçmişten beri de böyle. Rap'in ortaya çıkış hikayesine bakacak olursak 2000'lere kadar çıkan tüm türler dinleyiciler tarafından kabullenmiş. Ancak Norm Ender bu kabullenme sürecini kesinlikle reddediyor ve bu müziği yapanlara da saygı duymadığını gösteriyor. "Umrumda değil kuliste otlayan sürekli koklayan zifoslar Ve beni dinler devrimci gençler, sizi yavşak lümpen Migos’lar" Evet bu kısımda yine kendi ile çelişen bir Norm Ender görüyoruz. İlk olarak kuliste uyuşturucu kullanma durumunun bu nesle ait olmadığını Norm Ender'e hatırlatmak gerekir. Şarkısında bahsettiği Tupac'ın, yakın arkadaşı Snoop Dogg'u örnek göstererek devam edersek eğer, kesinlikle geçmişte onun da dinlemiş olabileceği rapperların da kuliste uyuşturucu kullandığını söyleyebiliriz. "Kafası testis gibi sirk maymunları istiyorsa orman kanunları O zaman güçlü zayıfı ezecek size yok sosis salam şırdan şırdan" Burada ise Norm Ender, direkt şahıslara saldırmaya başlıyor. İlk olarak geçtiğimiz yaz çıkış yapan ve büyük bir hız ile yükselen Ben Fero'yu hedef alan Ender, Ben Fero'nun dinleyicisini sirk maymunlarına benzetiyor. Ben Fero, lirikal açıdan kaliteli bir isim olmasa da sahne performansı ve dinleyicisine yaşattığı hissiyat ile eğlenmek için dinlenen bir isim. İnsanlar her zaman lirikal anlamda ağır ve anlamlı lirikler yazmak zorunda değil. Toplum'un kafasını boşaltmaya ve eğlenmeye de ihtiyacı var. Rap'in doğasındaki şeylerden biri de bu eğlence zaten. Rap'in ilk çıktığı dönemlere bakacak olursanız, bu müziğin aslında siyahilerin çocuklarının yaşadığı olaylardan kaçmak için gittiği eğlence mekanlarında çalınan bir müzik türü olduğunu da görebilirsiniz. Bu duruma örnek olarak da The Sugarhill Gang'in "Rapper's Delight" şarkısını size önerebilirim. Bunun sonrasında ise Norm Ender, Türkçe Rap'in günümüzdeki en üst düzey ismi olan Ezhel ve onun Müptezhel albümünde bulunan Şehrimin Tadı şarkısına göndermede bulunuyor. İlk olarak Ezhel'in müzikal açıdan en yetenekli türk rapper olduğunu kimse inkar edemez. Geçmişte yaptığı şarkılara bakacak olursak, protest, raggae ve trap gibi pek çok türde iyi işlere imza atan Ezhel aynı zamanda çaldığı enstrümanlar ve canlı performansları ile kulak resitali veren bir isim. Norm Ender ise Müptezhel albümünü ve Ezhel'i düzgün bir şekilde dinlememişçesine metalaşmış "sosis ve salam" dizesine göndermede bulunuyor. Kişisel olarak Ezhel'i Norm Ender'den kat ve kat iyi bulduğum için Norm Ender'in Ezhel'e saygı duymasını beklerdim. "Hip Hop’u bok edecekseniz eğer polisten değil siz benden kaçın Kraldan Kaçın Sülalen için Hıdıdı hıdıdı al bitch!" Son kısma gelecek olursak eğer bu kısımda Norm ender benim için artık iyice düşük bir seviyeye geliyor. ilk olarak kimse hip-hop'ı rezil etmiyor, bunun farkına varılmalı. Sadece türler ve dallar farklılaşıp çoğaldı. Hiçbir şey tek tip olmak zorunda değil, aksine müzikteki çeşitlilik aslında o müziğin geliştiğini de gösteriyor. Bu duruma herkes saygı duyarsa daha barışçıl bir dinleyici topluluğu oluşabilir ancak Norm Ender sadece insanları kışkırtmaya çalışıyor. İkinci olarak ise kendini Kral olarak görmesi çok garip bir durum çünkü ne parlak bir diskografiye ne de kayda geçebilecek kadar değerli bir ödüle sahip. Kişisel olarak da "sülale" kelimesini kullandığı için ailevi bir gönderme yapmasını hoş bulmadım. Şarkı hakkındaki genel görüşlerimi son kez özetleyecek olursam eğer şarkı, gerici bir tavırla ve kendi ile çelişen bir şekilde yazılmış. Bu yüzden Mekanın Sahibi'nin müzikal anlamda kötü bir parça olduğunu söylemem gerekir. "Eksik Etek" gibi bir parça ile ünlenen birinin kendini rap'in kurtarıcısı olarak tanıtması ve diğer isimlere de laf atma çabasını anlayabileceğimi düşünmüyorum. Şarkıyı geçip kendisinin diskografisine bakacak olursam da onu "kral" yapacak bir şarkı ya da albüm göremiyorum. Umarım bundan sonra daha kaliteli işler ile karşımıza çıkar ve cidden kendisine taktığı kral lakabını hak ettiğini kanıtlayabilir.  

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.