İyi sinema ve kötü sinema vardır sadece.”

Ertem EĞİLMEZ

 

Hababam Sınıfı’nı duymayan var mıdır acaba? Süt Kardeşleri? Peki ya Tosun Paşa’yı? Sanırım bu filmleri izlememiş olsak bile isimlerine hepimiz aşinayız. Bu unutulmaz filmleri ve karakterleri sinemamıza kazandıran kişi; yönetmen ve yapımcı olan Ertem Eğilmez’den başkası değil.

Türk güldürü sinemasının temel taşlarından biridir Eğilmez. Hâlâ güldüğümüz İnek Şaban, Güdük Necmi, Süt Kardeşler ve Salako gibi birçok karakterin ve filmin beyaz perdede bizlerle buluşmasını sağlamıştır. Bu filmler ve karakterler ışığında toplumda görmüş olduğu sorunlara parmak basmaktan da asla çekinmemiştir. Seksen sonrası sinema her ne kadar toplumsal konulardan ayrılsa bile usta yönetmen sorunlardan kaçmayıp, mizah ile harmanlayarak filmlerinde işlemeye devam etmiştir. Zaman içerisinde Amerikan sinemasını keşfederek ve çözümleyerek, kendi sineması ile aynı pota içerisinde eritmeyi başarmıştır. “Damdaki Kemancı” filminden etkilenerek “Gülen Gözler” filmini çektiği de bilinmektedir.

Mizaha başlaması “Tef” adlı bir karikatür dergisi ile gerçekleşmiştir. Refik Erduran ile kurdukları bu dergi pek çok karikatüristin yetişmesine önayak olmuştur. Ayrıca Eğilmez, kurdukları yayınevinde de bir dönem editörlük görevini üstlenmiştir. Yapmış olduğu diğer mesleklerin sonunda 1961 senesinde Efe Film’i kurmuştur. Ancak bu şirket kısa bir süre sonra iflas etmiş, hemen ardından kurduğu Arzu Film ile yapımcılığa ve yönetmenliğe el atmıştır. Yönetmenliğinin ilk dönemlerinde aşk filmleri ile adını duyuran usta yönetmenin mizaha kayması ise çok uzun zaman almamıştır. Daha sonraları bu mizah içerikli filmler “Arzu Film Güldürüleri” olarak sinema tarihimize adını altın harflerle kazımıştır. Bu filmler ile kendi mizah anlayışını topluma benimseten Eğilmez, ülkemizin güldürü sinemasında bir akım yaratmayı başarmıştır. Kendisinin de her filmde vurguladığı toplumsal sorunlar, sinemamıza yerleşmiş ve güldürü filmlerinin vazgeçilmezi olmuştur. Ayrıca asla geleneklerden de kopmayan sanatçının birçok filminde orta oyununun izlerine rastlanmaktadır. Yine aynı şekilde anlattığı hikayelerde kurmuş olduğu sıcak aile ortamları ise seyircinin filme bağlanmasındaki en önemli etkenlerden biridir.

Filmlerinde beraber çalıştığı Halit Akçatepe, Münir Özkul, Ayşen Gruda, İlyas Salman, Metin Akpınar, Zeki Alasya, Kemal Sunal, Kartal Tibet gibi isimlerin idolleşmesinde de payı oldukça fazladır Ertem Eğilmez’in. Toplumsal gerçekçi komedi anlayışı ile çektiği son dönem filmlerinde bu isimlerin güldürü yönlerini ön plana çıkarmış ve nesilden nesile izlenen başyapıtlar çıkartmıştır. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nden aldığı “En İyi Yönetmen” ödülünü ise hayatı boyunca hiç istemediği, genel olarak ödüllere pek değer vermediği de onu tanıyanlar tarafından söylenen bilgilerdendir.

Umarız, sinema kariyeri boyunca onlarca filmin yönetmenliğini ve yapımcılığını yapan bu büyük sanatçının değeri, sinema var olduğu sürece bilinir ve asla unutturulmaz.