SoundCloud Jenerasyonu: Müzik Piyasasının İşleyişini Değiştiren Çocuklar

SoundCloud Jenerasyonu: Müzik Piyasasının İşleyişini Değiştiren Çocuklar
  • 1
    0
    0
    0
  • Birkaç yıl önce kimse bir “SoundCloud rapçisi” olarak anılmak istemiyordu. Müzik yüklemek ve dinlemek için kurulmuş bu ücretsiz program yeni hip-hop yıldızı olma hayallerine sahip beş parasız rapçiler ile özdeşleştiriliyordu. Giriş için sunduğu gevşek ve alçak bariyerlerle birlikte gün geçtikçe daha çok rapçi- ortak noktalar bir şirket ile imzalamamış olmaları- SoundCloud’a girmeye başladı, ki SoundCloud onlara Apple Music ve Spotify gibi büyük müzik platformlarının aksine plak şirketleri veya distribütörlerin bağlılığına gerek kalmadan seslerini duyurma fırsatı tanıyordu. Bu yeni ve yeşermeye başlayan jenerasyon büyük müzik uygulamalarını reddettiği gibi 2000lerin başlarını kasıp kavuran mixtape indirme ve dinleme hanedanlıklarını da (başlıca örnekleri DatPiff ve LiveMixtapes olmak üzere) reddettiler çünkü onların "tek seferde bir yayın" politikalarına uyum sağlamak istemediler. Yeni oluşan ve değişen müzik endüstrisine tepki gösteren birtakım sanatçı, kendi kaderlerinin kontrolünü ele alarak SoundCloud'da kendi müziklerini yayınladılar ve geleneksel müzik endüstrisinin ayak uyduramayacağı bir tempoda başarılı oldular. Bu yükselen SoundCloud rap jenerasyonu ilk somut anını 2016’da pembe saçlı, şeytan boynuzu işaretleri ile poz veren Lil Uzi Vert XXL dergisinin yıllık freshman listesinin kapağında öne çıkınca yaşadı. Sağında duran kişi ise benzer seviyelerde heyecanlı bir Lil Yachty idi, yukarılarında ise Denzel Curry duruyordu. Eskiler tarafından bir heves veya geçici bir moda olarak anılan “SoundCloud rap” sahnesi resmi olarak zorla sahne ışıklarına giriş yapmıştı. Bu SoundCloud yıldızları, kendi alışılmadık şöhrete ulaşma yollarını keşfetmişlerdi. Yayımcılar onları hesaba katmak durumunda kalmışlardı çünkü eğer SoundCloud sahnesi kendi siteleri veya sayfalarında temsil edilmezse resmi olarak zamanın gerisinde kalmış olarak adlandırılacaklardı. Uzi, Yachty ve Denzel Curry’nin XXL kapağını süslemesinin başarısı (Kodak Black ve 21 Savage’ı da barındıran serbest stil videoları hala derginin en fazla izlenen videosu tamı tamına 138 milyon) bu muhafazakarlıktaki değişimi somutlaştıran bir gösterge oldu.   2016’nın sonu ve 2017’nin başı arasındaki dönemde çoğunluğu Güney Florida kökenli SoundCloud sanatçıları popüler kültürün içine sızmaya başladı. Yerel Güney Florida sahnesi kendi başına bir SoundCloud alt türü oldu. Grunge türünden ilham alan görünümler, dövmelerle kaplı yüzler, hareketli sanatçı kimlikleri, uyuşturulmuş ve punk ilhamı almış üslupları lo-fi ve bozuk altyapılar ile birleştiren bir müzik formunda kendine beden buldu. Buna ek olarak bu sanatçılar XXXTentacion’un “Look At Me!” ve Lil Pump’ın “D Rose” parçalarını yaratan yatak odası kayıt tekniklerinden ve bas ağırlıklı yüksek ve tiz seslerden yararlandılar. Bu akım 2017’De New York Times  bu sahne hakkında içgörülü bir yazı yayınladığında zirvesini yaşadı. Yazı Lil Pump, Smokepurrp, XXXTentacion, ve Lil Peep -Floridalı olmayıp içeriğe tabii tutulan tek rapper- gibi sanatçılar içerdi ve onlar kendin pişir kendin ye tarzı durdurulamaz bir alt tür olarak etiketledi. Pump ve X gibi simgesel sanatçıların ani popülerliğine rağmen bu sanatçılarda yüz dövmeleri, yap saç boya işleri, ve bozuk bas altyapılarından fazlası vardı. Bu genelleme uymayan birini bulmak için SoundCloudun belki de ilk jenerasyonel yıldızı Bryson Tiller’dan öteye bakmaya gerek yok. 2014’te, Bryson Tiller’ın "Don’t" şarkısı, SoundCloud dinleyicilerini ana akımda Kanye West ve Drake gibi büyük çaplı isimlerin popüleştirmiş olduğu şarkı söyleme/rap yapma kombini stil ve akış ile tanıştırarak (Rap+ R&B= Rap&B) eninde sonunda Tiller’ı 2015 çıkışlı projesi Trapsoul’un ardından platin plak satan bir sanatçı yaptı. O zamanda Tiller çağdaşları ile işbirliğinin azlığı ve stili yüzünden aykırı görülüyordu, fakat onun patlaması SoundCloud sahnesindeki bir başarının ana akım yıldızlık statüsüne geçişte yardımcı olabileceğinin ilk açık sinyali oldu. "Trapsoul" Billboard listelerine 11. Sıradan girince, bu durum kendini kanıtlamış müzik endüstrisine bir uyanma çağrısı olmuştu- artık adapte olmaları gerekiyordu. Amerika Kayıt Endüstrisi Birliği (RIAA) sertifakalandırma sistemini kısa bir süre sonra stream istatistiklerini yerleştirebilmek için değiştirmek zorunda kaldı ve bu kural değişiminin sonrasında platin satan ilk albümlerden biri "Trapsoul" oldu. Bu yeni oluşan jenerasyonun zaten eli kulağında olan fiziksel kopya satışı ve indirme gibi işlemlerin artık alakasızlığını işaret etmesinin bir sonucuydu. Daha sonra Bronx sakini "A Boogie Wit Da Hoodie" SoundCloud platformuna bir yığın piyano ağırlıklı ve şarkı vokalleri ile karışık rap parçası yükledi. A Boogie hem platformun temsil ettiği çeşitliliğin bir elçisi, hem de Tiller ile başlayan bu değişimden direkt olarak yararlanmaya adanmış sonraki isimdi. Hoodie SZN albümü, bir alt rekor olan 832 fiziksel satışa rağmen stream rakamları sayesinde Billboard listelerinin başında 3 hafta geçirdi. Trapsoul’un çıkışından haftalar sonra SoundCloud jenerasyonu için başka bir kilometretaşı gerçekleşti: Lil Uzi Vert’ün "Luv Is Rage" projesi. 2015 çıkışlı mixtape Uzi’nin işlenmiş melodisini gösterdi, ayrıca Chief Keef ilhamlı şarkıyı dinleyiciye teslim etme tarzını ve göz deviren rockstar edasındaki karakterini tanıttı. Philadelphia’lı rapperın projesi SoundCloud’daki sanatçıların ana akımdan ilgi toplamak için müziklerini sulandırmalarına gerek olmadığını kanıtladı. 2017’deki New York Times yazısından sonraki büyük değişim ,Tay-K 2017 yazında teklisi “The Race’i yayınladıktan  ve hepimiz olayı çevreleyen anlaşmazlık ve sosyal medya tartışmalarının dinlenme rakamlarına etkisini gördükten sonra oldu. Ergenlik çağındaki rapçi, cinayet suçalamalarından kaçmak için bileğindeki takip cihazını çıkartıp memleketi Texas’tan kaçınca viral oldu. Yakalandığı tarih olan 30 Temmuz’da, Tay-K şarkıyı ve kaçıştaki zamanını detaylıca betimleyen video klibi yayınladı. Tay-K ‘İN karanlık bir gerçekçilikle örtülmüş hikayesi sosyal medyada viral oldu, YouTube ve SoundCloud rakamları ise kelimenin tam anlamıyla fırladı. Haftalar içinde Tay-K hiphop piyasasının bir numaralı muhabbet konusuydu. Şükürler olsun ki hikayesi tekrar edilmedi, SoundCloud yıldızlığının yeterliliğine sosyal medya ve YouTube popülerliğini öncül koşan bir yargı sistemi oluşturdu. Artık rap yıldızları müzik dinleme platformundaki popülerlikleri ve sosyal medya popülerliklerinin kesiştiği yerde doğuyor.  Tay-K’in kötü şöhretinin sosyal medya bulaşıcılığına dönüştüğü sıralarda, SoundCloud standart bir müzik dinleme platformu gibi parayı tedavülüne eklemeye başlamıştı. 2016’da platform üyelik içeren bir dinleme hizmetine geçiş yaptı, 2017 itibarıyla da Apple Music ve Spotify gibi platformlarla yarışabilmek için bunu tanıtmaya başladılar. Bununla birlikte, SoundCloud rap kendi varlığını yaratmak yerine WorldStarHipHop gibi ünlü internet sitelerinin, bilinen YouTube kanallarının, ve sosyal medyanın popülerleştirdiği şeylerin bir yansıması olmaya başladı. Bu durum SoundCloud neslinin pürüzsüzce mevcut YouTube ve sosyal medya yıldızlarının arasına karışmasına sebep oldu. Buna başlangıç örneği olarak ise bugünlerde duruşmalarda söyledikleri ile çok olay yaratmış "Tekashi" 6ix9ine verilebilir. 2017 güzünde yayınladığı teklisi “GUMMO” ile birlikte Tekashi hızlı yükselen, Instagram Keşif sekmesinde herkesin önüne düşmesi ile SoundCloud istatistikleri bizzat bağlı bir sanatçı oldu. Aynı durumun bir benzeri tartışma yaratan ve YouTube’dan ününü kazanan  Youngboy "Never Broke Again" oldu. 6ix9ine ve YoungBoy tamamı ile farklı marketler ve bölgelerde kendilerini tanıtmış olsalar da ikisi de SoundCloud, YouTube ve sosyal medyadaki trafiği benzer şekillerde domine ettiler. Hiphop’ın haber bülteninin önünde 7/24 durabilmek için daha sonradan tekrarlanarak yüklenecek ve kişiden kişiye dolaşacak tuhaf davranışlar ve maskaralıklarda bulundular. Bu da profesyonelliğe daha uzak No Jumper, DJ Akademiks ve Say Cheese TV gibi kanallar tarafından daha fazla tanınmalarını sağladı. Bu kutuplaştırıcı iki sanatçı için de SoundCloud jenerasyonunun 2016’da XXL gibi kuruluşlardan gördüğü ilgi bütünüyle anlamsızdı çünkü kendi imaj ve popülerlikleri öz kontrollerine bağlıydı. Uzi’nin 2016’da aylar içinde bir ana akım yıldızı olması ani olmuştu, fakat şu an bu hızlandırılmışlık neredeyse norm haline geldi. 2019’da şimdiye kadar karşımıza NLE Choppa çıktı, özünde bir pazartesi gününün sabahında bir anda ünlü olmuş, hem de 3 milyon dolarlık bir şirket anlaşmasını reddedip bağımsız devam etmeyi tercih edebilecek kadar ünlü olmuş Memphis kökenli yerel bir lise çağı rapçisi ve 16 yaşında. Sosyal medyada bulaşıcı olmak bu işin anahtarı fakat ancak YouTube ve SoundCloud istatistikleri ile devam ettirilebilirse. Bu sene SoundCloud listelerinde uzun bir süre boyunca 1. Sırayı bir sosyal medyaya bulaşıcılığın ürünü olan YNW Melly’nin “Murder On My Mind” şarkısı işgal etti. Neredeyse iki yıllık şarkı, rapçinin cinayet suçu yemesi ile birlikte bir diriliş yaşadı. Üstelik şarkıyla trajikomik şekilde bağlantılı olan röportaj kesitlerinin paylaşılması ve şarkı sözlerinin TikTok’ta sık frekansta kullanılması ile sanatçı uzun süre popülerliğini korudu. Eğer suçsuz bulunsaydı büyük ihtimal o da başka bir SoundCloud rap yıldızı olacaktı. Hip-hop artık balta girmemiş bir bölgeye ilerliyor, çünkü SoundCloud jenerasyonunun,o bağımsızlık isteği ile yanan, stream gücüne inanan ve sosyal medyanın artan etkisini kullanan o jenerasyonun ortaya çıkışını sağlayan müzik tüketimindeki değişimler aynı zamanda o dönemi bitirme konusunda da etkili oldu. Ama SoundCloud dönemi bir zamanlar “İnternet rapçisi” olarak hor görülmüş bu sanatçıların popülerliği ve etkisinin gerçekliğini kanıtlamış oldu. SoundCloud jenerasyonunun öncü isimlerinden oluşturduğumuz playlisti aşağıdaki bağlantıdan dinleyebilirsiniz: https://open.spotify.com/user/listenary/playlist/6LfsePOdKrHuunCrImOjNw?si=ScDaVAPOSOSZgt1pv6P8Jw Çevrilen yazının orjinaline ulaşmak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz  

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.