Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!

Saul Bass, Hollywood’un geri planda kalan isimleri içinde en dikkat çekici olanlardan biridir. Kırk yıldan uzun süren sinema kariyerinde Psycho, Spartacus, North By Northwest ve Goodfellas gibi onlarca ünlü filmin afişlerini ve açılış jeneriklerini tasarlayan Bass, belirgin ve farklı tasarımlarıyla Martin Scorsese, Alfred Hitchcock, Billy Wilder ve Stanley Kubrick gibi yönetmenlerle çalışmış ve çoğu önemli filme kendi imzasını atmıştır.

IMAGE: Saul Bass and Elaine Bass working together
Eşi Elaine Bass ile.

Otto Preminger’in (pek değeri bilinmeyen özgün bir yönetmendir) The Man with the Golden Arm (Altın Kollu Adam) filmine yaptığı tasarımlarla endüstri içinde tanınmaya başlayan Bass, özellikle Hitchcock filmleri için yaptığı jeneriklerde oldukça hareketli bir tipografi anlayışına başvurur: Psycho’nun açılışındaki iç içe geçen yazılar, Vertigo’nun meşhur turuncu afişi ve Kim Novak’ın yüzünün üstünde gezdiğimiz müthiş açılış jeneriği de sanatçının elinden çıkmadır.

Bass ABD’de şirketler için tasarladığı logolar ve reklam filmleriyle de ünlüdür. 60’lar, 70’ler ve 80’lerde ülke çapında en bilinen logolardan bazıları Bass’ın elinden çıkmadır; United Airlines’ın “lale”si gibi. Spartacus’te çalışırken tanıştığı Elaine Makatura ile 1960 yılında evlenen Bass, sonraki işlerinin çoğunda eşi Elaine Bass ile beraber çalışır. 1968 yılında beraber yönettikleri Why Man Creates adlı kısa filmle Oscar ödülü kazanırlar:

Bass, bu başarının ardından 60’ların sonunda jenerik tasarımını bırakıp film yapımına yönelir. 1974 yılında yönettiği ilk ve tek uzun metrajlı filmi Phase IV beklenen başarıyı elde edemeyince, deneysel kısa filmler yapmaya ve firmalar için logolar tasarlamaya devam eder . En ünlü filmlerinden bazılarında sanatçı ile çalışmak isteyen Martin Scorsese, Bass’ın işe geri dönmesini sağlar ve Goodfellas, Cape Fear, The Age of Innocence ve Casino‘nun jeneriklerinde Bass çifti ile çalışır.

IMAGE: Credit – Cape Fear credit for Saul & Elaine
Cape Fear (1991)

Saul Bass, Psycho’daki kurgu harikası meşhur duş sahnesinin de kendi eseri olduğunu söylemesine rağmen bu durum filmin başrol oyuncusu Janet Leigh tarafından inkar edilmiştir.

Google’ın Bass için yaptığı doodle‘lar:

Otto Preminger’in Anatomy of a Murder filmi için hazırladığı açılış jeneriği:

Image result for saul bass otto preminger

Bass, seyircilerin filme ilk kareden itibaren dahil olduğunu ve açılış sekanslarının filmin geri kalanındaki tonu belirlemede etkili olduğunu düşünürdü. Ana renkler, basit şekiller ve eğlenceli animasyonlarla filmleri özetleyen açılış jenerikleri ve afişlerinin hepsi birbirinden farklı ve özgündü. Bass’ın tarzını irdeleyen bir video ile yazımızı bitirelim:

Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here