Mutfak Bıçağıyla Kesilmiş Almanya’nın Son Weimar Bira Göbeği Kültürel Dönemi - 2

Mutfak Bıçağıyla Kesilmiş Almanya’nın Son Weimar Bira Göbeği Kültürel Dönemi - 2
  • 0
    0
    0
    0
  • Hannah Höch'ün Berlin Fuarında sergilenen kolajını irdelemeye devam ediyoruz. Politikacıları dönemi içinde akla gelmeyecek durumlarda betimleyen, kadınların oy hakkını, sanatçıların üretim tavırlarını farklı ve esprili bir dille anlatan sanatçı, dönemi içinde zorluklar yaşamış. Dada akımı da dünyanın içinde bulunduğu kaotik durumdan oldukça etkilenmiş. [caption id="attachment_64992" align="aligncenter" width="474"] Mutfak Bıçağıyla Kesilmiş Almanya’nın Son Weimar Bira Göbeği Kültürel Dönemi (1919-20)[/caption] Kolaja dikkatlice baktığımızda sağ tarafın anti-dadaistlere, siyasetçi ve politikacılara ayrıldığını görebiliyoruz. [caption id="attachment_64994" align="aligncenter" width="327"] Detay[/caption] Tahttan indirilip Hollanda'ya sürgüne gönderilen Kaiser Wilhelm'i görüyoruz. Kafası oldukça büyük yerleştirilmiş. Ülkesini 1. Dünya Savaşı'na ittiği için çok sevilen bir isim değil. Burada da oldukça ağır eleştirilen figürlerden biri. Wilhelm'in çaprazında General Paul Von Hinderburg’un kafası var. O da bir dansçının bedenine yerleştirilmiş. Tekerleğin tam çaprazında, aşağıda, Alman Savunma Bakanı Gustav Noske'yi görüyoruz. Başka bir siyasi ile görüşüyor. Savaşa neden olduğu düşünülen bir figür daha… Bazı isimler o dönemde hala iktidarda, hükümeti yeniden düzenlemeye çalışıyorlar. Dönemin güçlü siyasi kimliklerinin, ellerinden giden güce tekrar sahip olmak için derin bir çaba içinde oldukları biliniyor. Bu kolaj, yırtılıp birleştirilen parçalarla, karmaşa ile bir anlamda dönemin iktidar mücadelesini anlatıyor. Aşağıda sağ alt köşede Dadaistlerin dünyasına dahil oluyoruz. Dadaist Raoul Hausmann, Höch ile bir dönem birlikte olmuş. Uzun bir süre Höch üzerindeki kaynaklar bu ilişkiye dayanmış. George Grosz ve Wielend Herzfelde’nin kafaları da var. John Heartfield de burada görülmekte (Wielend Herzfelde’nin kardeşi ismini İngilizceye çevirmiş). İmpokoven, Heartfield’e küvette banyo yaptırıyor. Erkekleri küçük düşürmeye çalışıyor. Güç ilişkisini tersine çevirmeye çalışmış. Merkezde ise Lenin'i görüyoruz. Dadaistlerden Johannes Baader de buradadır. Komünist parti liderlerinden Karl Radek ve Karl Marx da burada. Çağdaş sanat eleştirmeni Theodor Däubler’in büstü bir bebek gövdesinin üzerinde görülmekte. Höch'den ciddi bir eleştiri daha. Sol tarafta, en üst kısımda Einstein var. Küçük Almanca yazıda: "Sen, sen genç adam, dada bir sanat akımı değildir."  yazıyor. Bu cümle siyasi olduğu kadar dünyevi ve güncel. En aşağı kısıma, merkeze Karl Liebknecht, Rosa Lüxenbourg ile birlikte yerleştirilmiş. Bu fotoğraflar, dönemin magazin yayınlarından aldığı görseller. Liebknecht figürü ile "dadaya katılın" çağrısı yapıyor. Wiemar Bira Göbeği Kültürel Çağ ne demek? Zenginlik, oburluk ve bira... Burjuvadan kalan son artıklar bunlar. Dünya savaşının gerçeğe dönüşmesine izin veren varlıklı ve istikrarlı bir kültür. Bazı sanatçılar geleneksel sanata, bazı yönlerden savaş vahşetinin sorumlusu ve bu savaşı yaratan kültürün bir parçası olarak bakıyordu. Ya da o değerleri taşıyan kültürün bir parçası olarak bakıyorlardı. Bu vahşeti yaratacak hiyerarşinin oluşmasına izin verildiğini düşünüyorlardı. Bu, burjuva siyasetinin bir türüydü onlara göre. Höch, bu kolajla kadınları güçlü konumlara yerleştiriyor. Aslında bir bakıma bu kolajlar herkesi sınıflara ayırmış. Mutfak bıçağı kavramı çok güçlendirici bir unsur olarak karşımızda durmaktadır.  Bir şeyleri kesip biçiyor ve farklılaştırıyoruz. Evimizdeki bir mutfak bıçağı mı bu? Evcimenliğin kültürel değerleri sarsabilecek bir şey olması fikri üzerine düşünmemizi istiyor belki de. Kaynaklar: 1, 2, " target="_blank" rel="noopener">3

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.