Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
12

Ressamın değişen ve dönüşen çizgisinde yolculuğumuza devam ediyoruz. Dönemin ünlü, yüksek sınıftan olan salon kadınlarını resmedişindeki farklılık ve ustalıkla karşı karşıya kalacağımız bir görsel şölenin içindeyiz. Gururlu, umursamaz, gizemli ve büyüleyici Femme Fatale kadınları bu defa bizde nasıl bir etki bırakacak birlikte görelim.

1. Emilie Flöge’in Portresi/1902

Klimt’in büyük aşkı ve ölümüne dek kendisinin yanında olan kadına bakıyor gözlerimiz. Bir moda evi işletmecisi, ayrıca ressamın desenlerini kıyafetlere dönüştüren iş ortağı Emilie Flöge.

Portre sanki iki boyutlu süslemelerle oluşturulmuş bir sahnenin üzerine yerleştirilmiş kabartma gibi durmaktadır. Ressamın moda ile olan ilişkisini portrelerinde de görmek mümkündür.

2. Margaret Stonborough-Wittgenstein’in Portresi/1905

Genelde kocaların eşlerine bir armağanı olarak yapılan portreler görürüz. Burada bir değişiklik var. Bu kez kocası değil, gelinin babası, kızana evlilik armağanı olarak bu portreyi ısmarlamış. Margaret Viyana kültür çevresinin seçkin aydınlarından biriymiş. Ayrıca Freud’un yakın dostu Wittgenstein’in de kız kardeşidir.

3. Fritza Riedler’in Portresi/1906

Konu aldığı kadın ne kadar saygın görünse de hiç de iyi niyetli değil. Sanatçının yaşama bakış açısındaki erotizm, bizim bilinçaltımıza işliyor sanki. Burada bizi gözetleyen bir sürü göz var. Bu motiflerle erotizmi sembolleştirip, bize bakan kadını bir röntgenciye çeviriyor sanatçı.

4. Adele Bloch- Bauer’in Portresi 1/1907

Adele Bloch sanki etrafına gizlenmiş onlarca Mısırlı gözle beraber altın kafeste bir kuş gibi bize bakıyor. Tüm yüzeyi Bizans tekniğiyle örtmüş. Viyana sosyetesinin önemli ve zengin kadınlarından olan Adele korku ve düş kırıklığı içinde bizi izliyor.

Bu tablo, 2006 yılında New York’taki Neue Galerisi‘nin sahibi Ronald Lauder tarafından 135 Milyon Dolar’a satın alındı. 

5. Adele Bloch-Bauer’in Portresi II/1912

Klimt bir portreyi asla ikinci defa yapmamıştır. Bu bir ayrıcalık…

Altın yaldızlı, ışıltılı kutulardan dışarı çıkan taş bebeklere dönüşen kadınlar bize yeni bir dönemin başlangıcını müjdeliyor.

6- Mada Primavesi’nin Portresi/1912

Dışavurumculuğun başlangıcıyla birlikte ressamın ‘Altın dönem’i sona eriyor ve çiçekdürbününü andıran bu yapıtlar ortaya çıkmaya başlıyor. Tabii fovistleri keşfedeceği Paris yolculuğuna çıkışı da burada önemli rol oynamıştır. Ressam bu eseriyle yeni dişi ilkesini ortaya koyuyor; Kadın ve çiçekler arasındaki yakın bağ.

Klimt değişebileceğini, bir kez daha kanıtlar…

7. Eugenia Primavesi’nin Portresi/1913-14

Art Nouveau: Zarif dekoratif süslemelerin ön plana çıktığı, kıvrımların ve bitkisel desenlerin sıklıkla kullanıldığı bir sanat akımıdır.

Ressamın sanatındaki  yeni ‘dişi ilke’: Kadının ve çiçekli bezemelerin harmanlanması. Portre dışında kalan alanlar bilinçaltına seslenip, doğrudan bir etki uyandırıyor.

Sonrasında ressamın paleti I. Dünya Savaşı ve annesinin ölümüyle koyulaşıp, tek renkli etkilere dönüşüyor. Erotizm yine var olacaktır fakat başkalaşarak.

Daha fazlası için bu keyifli filmi izleyebilirsiniz.

 

Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
12

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here