Jean-Honoré Fragonard'dan Aşk Çeşmesi

Jean-Honoré Fragonard'dan Aşk Çeşmesi
  • 7
    0
    0
    6
  • Yemyeşil, balta girmemiş bir ormanın ortasında, genç adam ve genç kadın hevesle ilerideki çeşmeye doğru koşar. Bu öyle bir çeşmedir ki çevresinde aşkın ve tutkunun meyveleri olan ve aynı zamanda saflığın, yenilenmenin simgesi olan çocuklar vardır. Bu çocuklar ellerindeki, tanrılar tarafından kutsanmış kutsal kadehten çeşmenin yakınına gelen kadınlara ve erkeklere içirirler. Bu sihirli karışımı içenler aşkın doruklarını delicesine yaşamaktadır. Çeşmenin yakınına sadece ayakları değebilecek kadar ulaşabilen genç adam ve genç kadın bu kadehten içmeyi başarır. Aslında bu hikaye, Orta Çağ şiirinin ana konularından olan “Aşk Bahçesi” temasının başlangıcı sayılabilir. Çeşme, Cupid’in oklarını bıraktığı ve çiftlerin birbirlerine aşık olduğu suyu ortaya çıkarır. Efsaneye göre Aşk Çeşmesi, kalpleri sevgi ile aydınlatacak güce sahiptir. Neredeyse her dönemde sanatçılar bu romantik ve ilgi çekici motifi çizmişlerdir. [caption id="attachment_196409" align="alignnone" width="3399"] The Fountain of Love (Aşk Çeşmesi) Tablosu[/caption] 1700’lere döndüğümüzde ise işler biraz değişiyor. Zira bu dönemde sanatçılar romantik akımı fazlasıyla benimsiyorlar. Bu dönemde sanatçılar Aşk Çeşmesi'ni neredeyse bir tür ana konu olarak görmeye başladılar. Dekoratif bir çeşmenin etrafında çağdaş kıyafetler içinde flört eden çiftler sanatçıların fazlasıyla ilgisini çekiyordu. Bu gördüğümüz tabloda Jean-Honoré Fragonard, alegoriyi geldiği yer olan klasik kökenlere geri döndürdü. Adam ve kadının birbirlerini ilk gördüğü anda duyduğu sevgiyi heyecan ve aceleci olarak resmetti. Aslında öz Rokoko dönemi sanatçısı olan Jean-Honoré Fragnonard, Neoklasik akımın hareketine son derece yaratıcı ve estetik dolu bir şekilde cevap vererek kameosu figürlere yumuşak ve gizemli bir atmosfer katmıştır. Ebatı 52.7x64.1 olan ve yağlı boya ile resmedilen Aşk Çeşmesi Jean-Honoré Fragonard tarafından 1785 yılında Fransa’da resmedildi. Daha önce çeşitli ülkelerde muhafaza edilen Aşk Çeşmesi, günümüzde Amerika Birleşik Devletleri’nde Los Angeles şehrinde bulunan The J. Paul Getty Müzesinde sergilenmektedir. Müze bu resmi Birleşik Krallıktan tam olarak 45 milyon dolara satın almıştır. Birçok eleştirmen tablonun her kuruşuna değdiğini yazmıştır. [caption id="attachment_196411" align="alignnone" width="702"] Jean Honore Fragnoard'ın en ünlü eseri 'Salıncak'[/caption] Neoklasik akıma nazaran Rokoko ve Rönesans akımlarına daha fazla eser veren Jean-Honoré Fragonard, fazlasıyla üretken bir ressamdı ve bilinen eserlerinin sayısı 550'yi aşmaktadır. Bu üretkenliği aslında onun akıl hocası ve ustası olan Rokoko döneminin dâhilerinden olan François Boucher’den gelmektedir. Resim sanatının en saygın ödüllerinden olan Prix de Rome (Roma Ödülü) ödülünü kazanarak saygınlığını elde etti. En ünlü eserlerinden biri olan Okuyan Genç Kız (Young Girl Reading) tablosunda kızını resmetti. Çok sevdiği kızı bu tablodan sonra en sevdiği modele ve resmetmeyi en sevdiği şeye dönüştü. Yaşadığı dönem itibariyle Fransız Devrimi'nin kurbanlarından biri olan Jean-Honoré Fragonard müşterilerinden bir süre mahrum kaldı. Devrimde insanlar ya sürgüne gönderildiler ya da idam edildiler. İhmal edilen ressam, 1790’da Paris’i terketmeyi ve Grasse’deki kuzeni Alexandre Maubert’in Les progrès de l’amour dans le cœur d’une jeune olarak bilinen, aslında Chateau du Barry tarafından yapılmış, dekoratif panolar serisiyle dekore edilmiş evinde kendine bir sığınak bulmayı düşünüyordu. Grasse’ye sığınırken beraberinde Madam du Barry için yaptığı ve genç kızların temasını işlediği panoları da yanında götürdü. En ünlü eseri olan Salıncak’tan bahsetmeden geçemeyiz. Rokoko döneminin başyapıtlarından bir olarak kabul edilen eserdir. Resim, arkada sanki o ilişkiden bihabermiş gibi gölgede kalmış adam tarafından itilen salıncaktaki bir kadını gözlemleyen çalılıkların içinde gizlenmiş genç bir beyefendiyi tasvir ediyor. Charles Collés’in anılarına göre, genç asilzade, metresinin salıncakta oturarak resmedilmesini istemiştir. Kendisinden sonra gelen İzlenimciler ondan bir hayli etkilenmiştir. Zira eserlerinde gördüğümüz kendinden emin fırça darbelerinin etkisi hafife alınamaz. Kaynaklar: 12345

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.