Aslında Dinlediğimiz Şarkıların Çoğu Birbirinin Aynısı Mı?

Aslında Dinlediğimiz Şarkıların Çoğu Birbirinin Aynısı Mı?
  • 0
    0
    0
    0
  • Bu zamana kadar birçok şarkının çalıntı olup olmadığıyla alakalı sözler duydunuz. Bugün daha farklı bir şekilde yaklaşacağım bu konuya. Aslında sadece bazı şarkılar mı çalıntı yoksa hepsi birbirini mi tekrarlıyor? İlk başta size küçük bir müzik teorisi bilgisi vermek istiyorum. Hayatımız boyunca duyduğumuz şarkıların çoğu aslında aynı zaman ölçüsü üzerine kurulu. Bu zaman ölçüsünü 4/4'lük olarak duymuş olma ihtimaliniz çok yüksek. 4/4'lük zaman ölçüsü aynı zamanda 8/8'likle hemen hemen aynıdır. Daha iyi anlaşılması için 8/8'likle açıklayacağım. Yanda gördüğünüz fotoğraf 8/8'lik zaman ölçüsünü simgeliyor. Adından da anlayabileceğimiz üzere 8 tane 8'lik notadan yani öbür adıyla 8 tane yarım vuruşluk notadan oluşuyor. Dinlediğimiz şarkıların %80'den fazlası bu zaman ölçüsünde yapılıyor. Tabii ki yapılabilecek onlarca farklı melodi ve akor kombinasyonu var ancak burada asıl bahsetmek istediğim şey bateri ve perküsyon. Örneğin EDM'i göz önüne alalım. EDM'in çok sertçe eleştirilmesinin başlıca nedeni çoğunun aynı "beat"i kullanması. Gelin bir göz atalım. https://youtu.be/zO3J12uQIXI?t=74 Dikkatlice dinlerseniz bu şarkıların ana perküsyon "beat"inin aynı olduğunu duyabilirsiniz. Her 3 şarkı da kick'i 1 ve 5.sekizlik notada, snare'leri de 3 ve 7.sekizlik notada kullanıyor. Bunu dinlediğiniz EDM şarkılarının çoğunda duyabilirsiniz ama bununla da bitmiyor. Kick'i 1 ve 5.sekizlikte, snare'i 3 ve 7.sekizlikte kullanmak pop'da da sürekli duyduğumuz bir şey. Örneğin The Weeknd'in son teklisine bakalım. https://youtu.be/ygTZZpVkmKg?t=134 Veya Post Malone - Circles'a bakalım. https://youtu.be/wXhTHyIgQ_U?t=21 Perküsyon olarak birbirine çok yakın ve hatta zaman zaman aynı da olsa bu şarkıları ayırt etmekte zorlanmıyoruz çünkü öbür enstrümanlar farkı belli ediyor. Ancak sormadan geçemeyeceğim. Müzik gerçekten bu kadar formülize mi oldu? Şu an biraz fazla basite kaçtığımı düşünebilirsiniz. 4/4'lük zaman ölçüsüne sahip ve detaylı şarkı yazımı olan tabii ki birçok şarkı var ama müzik dinleyicilerinin tüketim hızını düşünecek olursak bu kadar basit, tahmin edilebilir şeyler görmemiz normal ve bir yandan da acı verici. Şimdi kulağımızın aşina olduğu başka bir zaman ölçüsünden devam edeceğim, 3/4'lük. 4/4'lük zaman ölçüsünde 3 ve 7.sekizlik notada snare kullanılmasından bahsetmiştim. Çoğu şarkıda bu 3 ve 7.vuruşlar aynı zamanda şarkının vurgu noktaları. Sağda gördüğünüz zaman ölçüsü 6/8'lik (veya 3/4'lük). 3/4'lük duyduğumuz şarkıların yaklaşık %10-15'inde kullanılıyor diyebilirim. 6/8'likte en çok duyduğumuz şey vurgunun 4.sekizlik notada yapılıp snare'in de 4.sekizlik notada kullanılması. Kick de genellikle bu 6 tane sekizlik nota boyunca ilk sekizlik notada kullanılıyor. Hit'e dönüşmüş şarkılarda, kick varyasyonlarında burada daha çeşitli şeyler görebiliyoruz. 3/4'lüğün en basit örneği ile başlayalım. Kelly Clarkson'ın en büyük hit'lerinden biri olan "Breakaway" az önce bahsettiğim perküsyon düzenine sahip. 4/4 kadar olmasa da 3/4'lük de müzik dünyasında yerini edindi. 4/4'lük ve 3/4'lük müzikten biraz bahsettim. Basit prensiplerle kurulular. Biraz da bardağın dolu tarafından bakalım. Size daha da detaylı şarkı yazımına sahip 4/4'lük ve 3/4'lük şarkılardan oluşan bir çalma listesi yaptım. [td_block_video_youtube playlist_title="" playlist_yt="BfOdWSiyWoc, 6redABji6nk, _iGOWk-r614, O3UuqCN1sQs, U9Z8FJlT78g, -k9qDxyxS3s, WGbLX4u6kyk, a5MFU5pz7mw, z32HJ7PHnKY, 237Nq3O4XXE " playlist_auto_play="0"] Bu kadar bahsettim zaman ölçülerinden ve bahsedeceğim son konuya geldim. Artık her müzisyen hemen hemen 2-3 yılda bir albüm çıkarıyor. Hatta bazıları daha da sık albüm çıkarıyor ve çoğu zaman biz onların "Sonraki albümüm inanılmaz olacak, çok değişik seslerle haşır neşir oldum. Çok deneysel bir albüm." çizgisinde şeyler söylediklerini görebiliyoruz. Peki deneyselliğin tanımı gerçekten bu mu olmalı? FL Studio, Ableton, Logic vb... Müzik kaydetmeyle biraz uğraştıysanız bu programlardan birine mutlaka denk gelmişsinizdir. Bunların genel adı DAW (Digital Audio Workstation) olarak geçiyor. Deneysellik, bir DAW'da ilginç ve absürd synth sesleri bulmaktan daha fazlası olmalı. Evet, bazen gerçekten ilginç çalışmalar çıkabiliyor ancak çoğu zaman dağınık albümler oluyor bu tarz albümler. Son olarak 4/4'lük veya 3/4'lük olmayan tamamen farklı zaman ölçülerinde yazılan birkaç şarkıyı sizle tanıştırmak istiyorum: [td_block_video_youtube playlist_title="" playlist_yt="bgsmr7t8zGE, i7ckPO79Wio, 0FgwrHeH1i4, cpbbuaIA3Ds, sdKcfNCezHY, 9D2R69gVyZ0, FhKJgqxNDD8, 2PNzytx9EV0, vjoKyj51o_I, KbxGMgnjANg " playlist_auto_play="0"]  
    1. Radiohead - 15 Step (5/4'lük)
    2. Slipknot - Spiders (7/4'lük)
    3. MFÖ - Ele Güne Karşı (9/8'lik)
    4. Pink Floyd - Money (5/4'lük)
    5. Sting - Big Lie Small World (9/8'lik)
    6. Tool - 7empest (5/4'lük ve 11/8'lik)
    7. King Crimson - Starless (13/4'lük)
    8. Björk - Crystalline (17/8'lik)
    9. Dream Theater - The Count of Tuscany (9/4'lük)
    10. This Town Needs Guns - Crocodile (10/4'lük)
      Kaynak: 1  

    Yorumlar (0)

    Bu gönderi için henüz bir yorum yapılmamış.

    Yorum Bırakın

    Yorum yapmak için üye girişi yapmalısınız. Üye girişi yapmak için buraya tıklayınız.