23 Ekim 2018’de çıktığından bu yana Fallout 76, kendi kimliğinden uzakta üvey evlat gibiydi. Serinin en can alıcı özelliği belkide NPC’lerdi, onların öyküleriydi ve Fallout 76 çıktığında NPC diye adlandırdığımız o güzel bir o kadarda zor durumda olan insanların hiçbiri yoktu. Tamam belki 300 yıl sonrasını anlatıyor diye yapımcılar insanlığın soyu tükenmiştir diye düşündü ve bunu oyuna yansıttı ama bu bir hataydı. Bence NPC’siz bir oyun düşünülemez. İstisnalar elbetteki olabilir.

Değinmeden duramayacağım ama bir No Man’s Sky vakası daha görür müyüz bilinmez ama Hello Games‘in yarısı kadar iş yapsalar Fallout 76 sıkıntılı çıkış evresine rağmen bir efsaneye dönüşebilir.

Fallout 76‘nın en son ücretsiz genişlemesi Wastelanders, insan NPC’lerini ve hikayelerini Appalachia‘nın tepelerine taşıyarak aynı zamanda mevcut rol seçeneklerini genişleterek, insanlığın bir kısmını oyuna enjekte etmeye çalışıyor. Ayrı bir parça olarak ele alınan Wastelanders güncellemesi, New Vegas‘tan bu yana en iyi Fallout içeriğinin bir kısmını temsil ediyor, yani güncelleme oldukça beğenilmiş ancak Fallout 76‘nın kusurlu yapısı ve eksikliği güncellemenin parlamasını engelliyor. -Değinmeden duramayacağım ama bir No Man’s Sky vakası daha görür müyüz bilinmez ama Hello Games‘in yarısı kadar iş yapsalar Fallout 76 sıkıntılı çıkış evresine rağmen bir efsaneye dönüşebilir-

Fallout 76‘yı ilk oynadığımdan beri bir yıldan fazla oldu ve ilk oynadığımda bir PS4 sahibiydim ve konsol üzerinden oynamıştım. Daha sonra PS’yi satıp PC’alınca ve oyun Steam‘e Wastelanders güncellemesi ile de çıkınca bir şans daha vermek istedim çünkü burada Fallout serisinden bahsediyoruz. Ve ayrıca Wastelanders ile oyuna geri dönen tek kişi ben değilimdir diye düşünüyorum. Bu bana o zamandan bu yana Fallout 76’nın ne kadar değiştiğini görmek için yeni fırsat verdi. Wastelanders’ın değişiklikleri en başından beri belirgindi. Eğitimden sonra Vault 76‘dan çıktığınızda sizi iki insan gezgin kasanın girişinde selamlıyorlar. Appalachia tepelerinde gömülü olduğu söylenen bir hazineden bahsediyorlar, bu da sizi o civarda yeni kurulan bir bara götürüyor. Fallout 76’ya bu alternatif başlangıç önceki ses günlüklerinden daha sürükleyici ve meraklandırıcı. İlk eğitici görevler sizi Fallout 76’nın hayatta kalma unsurlarını ve temel inşanın başlangıçlarını gösteriyor. Tıpkı normal bir oyun gibi ve bu yeni başlangıç oldukça hoş.

Fallout 3 veya New Vegas oynadıysanız, Wastelanders‘ın burada kullandığı sisteme aşina olacaksınız. Bu sistemi yenilememesine rağmen, on yılı aşkın bir süredir hala muhteşem.

En hoş değişiklik Fallout‘un geleneksel diyaloğunun ve ilgili karar ağaçlarının eklenmesi diyebilirim. SPECIAL istatistiklerinize güç, karizma, algı ve daha fazlasını içeren rol oynama özellikleri eklenmesi. Bu ne demek peki? Bu, durumları farklı şekillerde çözmenize yardımcı olacak bazı diyalog seçenekleri demek. İlk örneklerden biri Düşes ile yerel bir akıncı çetesi arasında. Düşmanca müdahaleyi seçmek yerine, karakterinizin Algılama becerisini kullanıp yakın çatışmaya girmeden sorunu çözebilmenize yarıyor. Geçmişte Fallout 3 veya New Vegas oynadıysanız, Wastelanders‘ın burada kullandığı sisteme aşina olacaksınız. Bu sistemi yenilememesine rağmen, on yılı aşkın bir süredir hala muhteşem.

Bundan biraz sonrası ise hayal kırıklığı yaratıyor, ilk birkaç görevden sonra Wastelanders hikayesine devam edebilmeniz için 20. seviye olmanız gerekiyor ki buna da yaklaşık 10 saat diyebiliriz. Yani Wastelanders genişleme hikayesine devam edebilmek için 10 saat sıkıcı Fallout 76’nın orijinal ana görev hattına geri dönmeniz gerekiyor. Tekrar robot dinlemeye devam! Öncelikle ses günlükleri aracılığıyla aktarılan görevlere geri dönmek oldukça sınır bozucu ve Wastelanders‘dan sonra azalan rol oynama duygusu hemen beliriyor. Fallout 76’nın orijinal görevleri çıktığından bu yana değiştirildiyse de bu pek önemli değil. Birçok görev basit yada monoton. Bir noktaya gidin, düşmanları öldürün, bir görev öğesi alın ve tekrarlayın ve tekrarlayın. Diyalog ve karar alma eksikliği neden sıkıldığımı hızla hatırlatıyor size. En kötüsü de bu sanırım. Başta sizi umutlandırıyor eski Fallout günleri geliyor gözünüzün önüne ama bir kaç görev sonra yine klasik 76’ya geri dönüyorsunuz. Üzücü mü evet üzücü, sınır bozucu mu, evet siniz bozucu.

Fallout 76‘da başlangıçta eksik olduğu bu karakterizasyon sadece genel dünya binasına bir engel değildi, aynı zamanda görevlere de engeldi.

Ancak gerekli seviyeye ulaştığınızda, Wastelanders‘in en umut verici kısımları ile yine karşı karşıya kalıyorsunuz. Hikayenin ilerleyeceği yola karar verirken kendinizi iki grupla ilişkiler kurarken ve kalıcı sonuçları olan diyaloglarla başa çıkarken bulacaksınız. İki grup, bir akıncı grubu ve bir mühendis yerleşkesi. Farklı şekilde aynı hedeflere doğru ilerlemeye çalışıyorlar. Aslında vereceğiniz kararlar ile hangi grubun yanında yer alacağınıza dolaylı olarak da oyunun daha sakin mi yoksa aksiyonlu mu geçeceğine karar veriyor olacaksınız.

Fallout 76‘da başlangıçta eksik olduğu bu karakterizasyon sadece genel dünya binasına bir engel değildi, aynı zamanda görevlere de engeldi. Wastelanders ile sonraki görev hatları daha mantıklı, anlaşılabilir oldu. Vault 76‘dan çıkınca bizleri karşılayan iki gezgin, bardaki barmen ve arkadaşı görevleri güzelleştiren bunlar oldu. Acımasız bir yeraltı dövüş grubuna nasıl sızacağına karar vermek, bir mutant kullanarak güvenlik sistemlerini kandırmak veya bir hortlak tarafından bırakılan ölümcül tuzaklarda gezinmek olsun, Wastelanders‘ın görevleri sürekli olarak ilgi çekici oluyor. Başta da değindiğim gibi NPC’siz bir oyun düşünülemez.

Aynı zamanda çevrimiçi bir oyun olan Fallout 76‘yı tanımadığınız insanlarla oynamak hala en büyük engellerden biri olsa da çorak araziyi keşfederken ve yan görevler alırken, halka açık etkinliklere katılırken veya sadece yağma için avlanırken bile bir parti ile oynamak monotonluğu daha keyifli hale getiriyor. Ancak ana görevlerle ilgili her şey hala sorunlu sayılabilir. Wastelanders‘ın yeni görevlerinde bir partide size iki seçenek sunuluyor: Ya her oyuncu görevleri tek başına tamamlar yada parti liderinin kim olduğunu bağlı olarak diyaloglara lider girer. Diyaloglara sadece liderin girmesi diğer oyuncular için biraz can sıkıcı ve hikayeden yoksun bir oyuna neden olabilir. Bunun yanında sadece parti liderine ilerleme sağlandığından her oyuncu kendi hikayesinin ilerlemesi için her görevi birden çok kez tamamlamak zorunda kalıyor veya gerçekten bir arada oynamamanız gerekiyor.

Burada gerçekten bir arada oynamamanız kısmına değinmek istiyorum. Bazen oluyor ki koca bir fabrikaya veya madene yada açık uçsuz bucaksız bir arazide görevlere çıkıyorsunuz. Tanımadığınız bu insanlar ile birlikte kalıp, karar verip bir şeyler yapmak çoğu zaman çok zor ki demek istediğim de tam olarak bu.

Fallout 76‘nın hala keşfedecek göz alıcı yerleşimleri ve harap fabrikaları var…

Bununla birlikte Wastelanders içeriğini tek başına oynamak tamamen mümkün ve zamanımın çoğunu bu şekilde geçirdim diyebilirim. Ancak Fallout 76‘nın birçok hayatta kalma öğesi, önemli miktarda zaman ve çaba gerektirdiğinden, aynı zamanda tek başına oynamak oynamanın en sıkıcı yolu olabilir. Açlık ve susuzluk sayaçları hızlı bir şekilde boşalırken, hem hareket puanlarınızı hem de sağlığınızı olumsuz yönde etkilerken, silahlar çabucak yıpranarak ve en sevdiğiniz tüfek olmaktan vazgeçerken, kendinizi büyük miktarlarda çiğ gıda ve kirli su ile koruyabilirsiniz ki bu oldukça ölümcül olabilir ama herhangi bir hastalığı ve radyasyon zehirlenmesini tedavi etmek için ilacınız varsa bu çokta sıkıntı değil. Çoğunlukla yemek pişirmek ve bir pişirme istasyonunda su kaynatmak zorundasınız. Benzer şekilde, silah ve zırh tamiri için parçalar aramak çok fazla zamanınızı harcıyor. Fallout 76‘nın hala keşfedecek göz alıcı yerleşimleri ve harap fabrikaları var ancak, Fallout 76’daki zamanımın çoğu, öğeleri iyileştirmek veya donanımımı onarmak için harcadım. Bakım sık görülen bir rahatsızlık. Anlamlı bir gerginlik veya üstesinden gelmek için tatmin edici bir zorluk olmadan, bu mekaniğe yani sürekli tamire girmeye zorlanmak gereksiz gibi geliyor. Fallout 76’nın mağazasından gerçek parayla tamir ve kurtarma kitleri satın alabilirsiniz. Ama merak etmemek zor; o zaman hayatta kalma, mikroişlemlere daha fazla para harcamak için mi tasarlandı? Belki de ben abartıyorum!

Fallout 76’da lansmandan bu yana çok fazla değişmeyen bir başka şey ise silahlar yani savaş diyebiliriz. Silahlar, özellikle yakın dövüşte uzmanlaşma yoluna giderseniz sizi biraz sıkıntılar bekliyor olabilir. Geçmiş Fallout oyunlarından taktiksel olarak vücut parçası hedefleme mekaniği olan VATS, etrafınızdaki dünya duraklatılamadığından stratejik köklerini kaybeden bir yardımcı olarak hizmet ettiği için hala yersiz. Açık konuşayım VATS‘i sadece düşmanların yerini ve sayısını belirlemede kullanabildim. Ve savaş dengesi hala inanılmaz derecede kafa karıştırıcı olabiliyor. Ana görevler düşmanların sizi hemen öldürdüğü bir senaryoya sokmak için can atıyor. Genel oyun döngüsünün bu kadar büyük bir kısmı için, savaş sistemi Fallout 76’nın en zayıf unsurlarından biri olmaya aday.

Sadece yeni Wastelanders içeriğini değil, aynı zamanda daha eski görev hatlarını da etkileyen bazı hata ve teknik sorunlar var. Bazıları göz ardı edilecek kadar küçük ve önemsiz olabilir ama diğerlerini görmezden gelmek daha zor. İlerlememi durduran ve oyunu yeniden başlatmaya ve tüm göreve yeniden başlamaya zorlayan bazı hatalar ile karşılaştım. Ayrıca ciddi kare hızı sorunları ve yenilmez düşmanlar veya tıkanan diyaloglar gibi teknik tuhaflıkları da yazmadan geçemeyeceğim. Her oyunda hatlar, sıkıntılar yani bug’lar elbetteki vardır ama bu hatalar oyundan aldığımız zevkin önüne geçmemeliler.

Wastelanders, geleneksel ve büyüleyici Fallout hikayelerine net bir dönüşün başlangıcı olmuş.

Her şeyi bir kenara bırakınca, Wastelanders geleneksel ve büyüleyici Fallout hikayelerine net bir dönüşün başlangıcı olmuş. Ama yine de çabalarınızı ödüllendirmeyen ve hayatta kalma mekaniğine çok zaman ayırmanızı isteyen bir oyun var karşınızda. Ben Fallout serisini çok beğenen bir insanım ama çok. Oyun ilk çıktığında bile severek oynadım. Çünkü Fallout evreninin içindeydim hala da içindeyim. Etrafta gezmek, binalar keşfetmek, düşmanlarla mücadele etmek, üs kurmak ve sağı solu loot’lamak benim için oldukça eğlenceli. Unutmadan Nuclear Winter isimli bir battle royale modunun da olduğunu ve bu modun da oldukça eğlenceli olduğunu da hatırlatmak isterim. Oyunun çokça zaman aldığı ve göz ardı edilemeyecek hatalarının da olduğu kesin ama yıllar önce okuduğum ufak bir cümleyi buraya biraz değiştirerek yazıyorum ve bitiriyorum.

Fallout boş CD çıkarsa alırım.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here