Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
21

Bazen hiç bilmediğiniz dilde bir şarkı dinlersiniz ve içinizde o dili öğrenip şarkıya eşlik etmeye dair delice bir istek hasıl olur. İşte Orfeas Peridis’in yorumu insana aşağı yukarı bunu hissettiriyor. Ülkemizde hatırı sayılır bir dinleyici kitlesine sahip olan Orfeas Peridis hakkında daha detaylı bilgiler edinmeye ihtiyaç duyduk ve sanatçının biyografisini sizlerle paylaşmak istedik.

Orfeas Peridis 1957 Atina doğumlu Yunan besteci, söz yazarı ve şarkıcı. Şarkılarını klasik gitarı eşliğinde seslendiren sanatçı kendisini ozan olarak tanımlamayı tercih ediyor; biraz da dinleyicilere bazen gerçek hayattan bazen de bir peri masalından alçak gönüllü hikayeler anlatan bir anlatıcı, gerçekle hayal arasında şarkılar yazan bir gitarist… Onun için gitar yalnızca ozanın yanında taşıdığı bir enstrüman değil, ayrıca bir şarkının ifade edildiği en sihirli atmosferi ve en derin yolu mümkün kılan bir araç. İşte yaptığı işi bu denli özümseyen müzisyen, müziğini gitara ek olarak lir ve keman gibi birkaç farklı enstrümanla da renklendiriyor.

Gelin biraz da müzik kariyerinin gelişimine göz atalım. Orfeas Peridis müziğin karın doyurmayacağına inanan ebeveynlerine rağmen 17 yaşında konservatuvara kabul aldı. Bir süre birbirinden farklı işlerde çalıştı. Ama bir müzisyen olarak gelir kapısı bulması çok zaman almadı. Taverna ve kulüplerde gitar çalıp şarkı söylemeye başladı. Dünyaca ünlü çizgi film Şirinler’in Yunan versiyonu adına müzikleri o üstlendi. Tahsilini harmonizasyon ve klasik gitar üzerine yaptı; sonraları konservatuvarda gitar dersleri vererek kariyerini devam ettirdi. 1986 yılına gelindiğinde ilk kez kendi şarkılarını yazmaya başladı. Ona göre sanat okullarda öğrenilemezdi; daha ziyade üretim anının tam da içindeydi.

1980lerin sonlarına doğru Nikos Papazoglou‘nun Atina’da verdiği bir konserde Peridis kulise girip sanatçıyla tanıştı ve ona demo kayıtlarının olduğu kasedi pek de inanmayarak verdi. Papazoglou bir ay sonra demo kaydını dinlediği şarkılardan iki tanesini albümünde seslendirmek istediğini söyledi. Bu şarkılardan bir tanesi Trajik Bir Ölüm İstiyorum (Θάνατο θέλω τραγικό) isimli oldukça grotesk bir şarkı idi. Orfeas Peridis bu durumu şaşkınlıkla karşıladı. Fevgo (Gidiyorum)’nun Papazoglou’nun tarzına daha uygun olduğunu düşündü. Bu iki şarkı Nikos’un 1990 çıkışlı Paraphernalia albümünde yer edindi. Peridis böylece ilk kez şarkı yazarı olarak adını duyurmuş oldu. Fakat aklında hala kendi şarkılarını seslendirmek vardı. Bu tutku peşini bir türlü bırakmıyordu. Arkadaşlarının da ısrarıyla hayalini gerçekleştirdi ve ilk albümü Αχ Ψυχή Μου Φαντασμένη (Ah Benim Kibirli Ruhum) 1992 yılında piyasaya sürüldü.

Albüm, özellikle Fevgo şarkısının etkisiyle büyük patlama yarattı. Bu beklenmedik başarı ve şöhret Orfeas Peridis’te bir çeşit travmaya sebebiyet verdi: “Bu durum başlarda çok fazla güç gerektiriyor, düşünsenize kimse sizi tanımıyor ve bir ay içinde tüm Yunanistan sizin hakkınızda konuşmaya başlıyor. Bazıları bununla baş edebilmek içi yeterli mental donanıma sahip. Fakat benim bu meseleyle başa çıkabilmem üç yılımı aldı.”

Yani aslına bakarsanız kusursuz bir başarı hikayesinden ziyade çetrefilli bir kariyerden bahsediyoruz. Bu süreçte Orfeas Peridis adı konulmuş bir mükemmelliyetçilik hastalığı yüzünden bir sonraki albümünü ancak 1996 yılında çıkarabildi. Üstelik bütün şarkılar en başından beri hazır olmasına rağmen. Neyse ki bu tipik ikinci albüm krizi meyvelerini verdi, zira albüm halen sanatçının en başarılı albümü olarak görülmekte.

Peridis’i daha yakından tanımak adına röportajlardan alıntılarla yazımıza devam ediyoruz.

Acı 

“En iyi şarkılar genellikle acı esnasında yazılır. Bu bütün sanat dalları için geçerli. Acıyı anlatan şarkılar en samimi olanlardır. Benim kişisel deneyimimden yola çıkacak olursak acının aşkla alakası yok. Acı korkudan ya da başka duygulardan da doğabilir.

Hepimizin tutkuları var, ki onlar bizim uğursuz şeytanlarımız. İşte ben onları şarkılarımla kovuşturuyorum.”

Yalnızlık

“Benim korkulu rüyam olsa olsa bir ev kiralamak ve orada yalnız yaşamak olurdu. Yalnız kalmaya ihtiyaç duyduğum anlar elbette oluyor, özellikle üretmeye ihtiyaç duyduğum zamanlarda. Fakat yakınlarda bir yerlerde sevdiğim ve istediğim zaman gidip yerinde bulabileceğim insanların olduğunu bilmek bana huzur veriyor. Sırf bu yüzden stüdyom bile evimin çok yakınında.”

İlham

“Bir şarkı hayatımızdaki müzikal anların toplamıdır. Ve ben hem Tsitsanis ile hem de Beatles ile beslendim. Hepsi sanatıma deyip geçti ve ben de buna izin verdim, çünkü her ikisi de bana ait aslında.”

Tevazu ve Dayanıklılık

“Başarıya ulaşmak için bıçkın ve mütevazı olmanız gerekiyor. Kibir hem kişisel hem artistik gelişime zarar veriyor. Kibirli kişi tiksindiricidir ve biz sanatçılar şefkatin gizemini işlemeye çalışıyoruz. Ne var ki çaldığınız kapılar yüzünüze kapandığında sert olmak zorundasınız. Amaçlarınızı gerçekleştirmek için bazen o kapıları kırarak içeri girmeniz gerekir. Fakat bu sizi diğer insanların üstüne basa basa yol alan zalim birine dönüştürmemeli.”

“Her insan bir eser vermek için hayata gelir.”

“Arkadaşım Sokratis Malamas hepimizin hayata geliş amacının bir eser yazmak olduğunu söyler. Belki yüzlerce kez yazılmış olabiliriz. Ama sadece bir tanesini yazmak için dünyaya geliriz. İnsanlar bana yazdığım yetmiş şarkıdan ancak 10 tanesi seviliyormuş gibi bir his veriyor.”

Yaratıcılık

“Bütün şarkılar otobiyografiktir. Yaratıcılık ise ancak ruhunuzu ortaya koyduğunuzda gelir. Hakiki şarkılar muhtemel bir durumu ifade eden, çoğunlukla duygusal, ve gerçek hayatta söylemediklerimizi bizim yerimize söyleyen şarkılardır.

Bildiğim bir şey varsa o da şu ki, bir albüm veya şarkı belirli bir zamanı anlatır ve bu durum tekrarlanamaz. Yani bizler içinde yaşadığımız zamanı anlatma biçimlerimizi daima yenilemeliyiz.”

Ylajali (Υλαγιαλή)

Ylagiali Peridis’in 1999 albümünde yer alan bir şarkı. Peki kimdir Ylajali? Norveçli yazar Knut Hamsun’un Açlık (1890) romanından perivari bir karakterdir aslında. Kitap yazar olmaya çalışan genç bir adamın, ruhunu ve beynini yiyen açlığı konu alır. Bu zor anlar ancak Ylajali’nin bazen gerçek bazen hayali mevcudiyetiyle çekilir hale gelir.

Ylajali kitabın yazılışından yüz yıl sonra Yunan yazar l. D. Triantafillopoulos’un bir kısa öyküsünde yeniden karşımıza çıkar. İşte bu öyküde geçen dizeler yıllar sonra Peridis tarafından bestelenir ve Ylagiali şarkısı oluşur. Hiç tartışmasız bizlere bazen gerçek hayattan bazen de hayal dünyasından mütevazı hikayeler anlatan Orfeas Peridis’in müziğine fazlasıyla uyan bir imgelem Ylajali.

Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
21