Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!

1898 yılında doğan Hollandalı ressam ve grafik sanatçısı Maurits Cornelis Escher, lise eğitimini tamamladıktan sonra Harleem’deki Mimarlık ve Dekoratif Sanatlar Okuluna kaydoldu. Okula başladıktan kısa bir süre sonra çizimlerini grafik öğretmeni Samuel Jessurun de Mesquita’ya gösterdi ve öğretmeninin yardımıyla grafik sanatına yöneldi.

1922’de eğitimini tamamladığında İtalya’ya gitti ve sanat eğitimi alırken iyice kavradığı ahşap baskı tekniğini orada yaşadığı ilk yedi yıl boyunca devam ettirdi. 1922 ile 1935 yılları arasında çalışmalarını sürdürdüğü dönem boyunca teknik arayışlarını da sürdüren sanatçı, yetmişi ahşap ve oyma baskı, kırka yakını taş baskı olmak üzere birçok eser ortaya çıkardı. 1938 sonrasında İtalya’dan ayrılması ile kişisel arayışlarına daha çok yoğunlaştı ve zanaata dönüştürdüğü işini farklı bir boyuta taşımaya başladı.

Ürettiği eserlerin temelini oluşturan düşüncelerin, genellikle dünyada geçerli doğa yasalarının karşısındaki şaşkınlığına ve hayranlığına tanıklık ettiğini söyleyen sanatçı: ” Hayran olan kimse, bunun kendi başına bile hayranlık verici olduğunu keşfeder. Bizi çevreleyen bilinmeyenlerin karşısına yüreklice çıktığımda ve gözlemlerimi değerlendirip çözümlediğimde, kendimi matematik diyarında buldum. Temel bilimler alanında bir eğitimden ve her türlü bilgiden yoksun olsam da, çoğu zaman matematikçilerle aramda, sanatçı dostlarımdan daha fazla ortak nokta buluyorum.” demiştir.

Babil Kulesi, ahşap baskı, 1928

Erken dönem baskılarından olan Babil Kulesi adlı eserinde bir yapı inşa edilmektedir. Yapının inşasında çalışmakta olan insanların bazıları siyah, bazıları beyaz renktedir.

Kesişen İki Düzlem, üç kalıpla yapılmış ahşap baskı, 1952

Sanatçının düzlem üzerindeki deseni, benzer ve birbiriyle uyumlu bir şekilde, boşluksuz yüzeye aktarmasıyla oluşturduğu eserlerinin benzerlerini eski Mağribilerin duvar ve zeminlere yaptığı seramik çalışmalarında görmekteyiz. Dönemin tasvir yasağı ile soyut geometrik biçimlerle sınırlandırılan seramiklere karşın,  Escher‘in çalışmalarında somut ve tanımlanabilen figürler görürüz.

Atlılar, üç kalıpla çalışılmış ahşap baskı, 1946

Bir kuşağı anımsatan görselin üzerindeki atlılar, siyah ve kırmızı olarak iki renk ile ayrıştırılmış. Bu renk ayrıştırması bize bir aynanın yansımasını hissettirmekte. Kırmızı ve siyah atlılar orta kısımda birbirinin içinden geçerken tüm yüzeyi dolduruyor.

Gökyüzü ve Su II, ahşap baskı, 1938

Belirgin ve göze çarpan nesneleri algılamaya alışık olan gözlerimiz, o nesnenin çevresindeki şeyleri arka plana indirger. Gökyüzü ve Su II eserinde figürlerin başlı başına bir arka plan olarak kullanıldığına görürüz.

Yansıtan Küreli El, taş baskı, 1935

Sanatçının en bilindik ve en popüler çalışması Yansıtan Küreli El‘de otoportresini görmekteyiz. Normal bir yansımadan farklı olarak sanatçı burada, eksiksiz bir gözleme sahip olmuş. Çevresindeki tüm alana hakim bu küre, bir balık gözünü anımsatmakta.

Birlik Bağı, taş baskı, 1956

Sarmallar kullanarak oluşturduğu işlerinden en bilindik ve en etkileyicisi Birlik Bağı. Bu eserdeki iki portre, başı ve sonu olmayan bir sarmal ile birbirini biçimlendiriyor ve bir bütünü oluşturuyor. Figürlerin etrafında uçuşan küreler, derinlik duygusunu arttırmakta.

Çağlayan, taş baskı, 1961

Sanatçı bu eserinde başlı başına olmayacak bir yapıyı izleyicinin karşısına çıkarır. Birbirini devam ettiren kolonlar ve iki kuleyi bağlayan köprü, sorunsuz bir perspektif ile oluşturulmuştur. Ama ne olursa olsun bu, normal şartlarda göremeyeceğimiz bir yapıdır.

İtalya’da kaldığı on yıl boyunca iş için geziler yapan usta sanatçı, Amalfi kıyıları, Bruzzia, Kalabria, Sicilya, Korsika ve İspanya‘yı gördü. 1941’de Hollanda‘ya yerleşmeden önce İsviçre‘de iki yıl, Brüksel‘de beş yıl yaşadı. 27 Mart 1972’de, 73 yaşındayken Baarn‘da yaşamını yitirdi.

Kaynaklar: 1,

M. C. Escher, sanatçının sunumuyla, Taschen

 

Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here