Bir film içinde en fazla kaç sanat akımı barındırabilir? Ya da bir filmde kaç farklı plan ile çekim yapılabilir?
Elbette bazı filmleri anlayabilmek için bilgi birikimi gerekli ama on üç çağdaş sanat akımı hakkında bilgi sahibi olmayı gerektiren başka bir film var mı bilmiyorum. Manifesto filmi son zamanlarda izlediğim beynimi en çok yoran film olabilir. Sahne geçişleri, ortam ve anlatılmak istenen fikrin uyumu, açıklık ve yalınlığı ile ön plana çıkan Julian Rosefeldt imzalı 98 dakikalık film, adeta “beni anlamak istiyorsan önden bir araştırma yap” diye bağırıyor.
Tüm sahnelerde tek başına ortaya koyduğu inanılmaz performansı göz önüne alırsak eğer, her sahnede kozadan çıkar gibi bambaşka karakterleri oldukça yerinde canlandıran Blanchett’in filmi taşıdığını söylemek gayet yerinde oluyor. Başrol manifestoların özünü o kadar sahipleniyor ki, hiçbir karakter bir diğerinin izini taşımıyor hareketlerinde.

İzleyen herkesin farklı bir bölümü aklında tutabileceğini düşündüğüm filmde, benim aklımda üç bölüm oldukça yer etti; Dadaist akımının anlatıldığı cenaze töreni, ilkokul öğretmeni olarak verdiği Dogma 95 eğitimi ve yemek sahnesinde ele alınan Pop Art.

Size kolaylık olması adına karakterlerin temsil ettiği akımları şöyle bir sıralayacak olursak eğer;

Girişte beliren adam: sitüasyonizm + proleteryan sanat (John Reed Club)
broker ciddi ablamız : fütürizm (F.T. Marinetti)
bar sahnesi: avangard (Manuel Maples Arce)
cenazedeki dul: dadaizm (Tristan Tzara)
çcukların başında duran öğretmen: dogma 95 (Lebbeus Woods)
nükleer santralde çalışan: suprematizm (Kazimir Malevich)
fabrika işçisi: radikal yapılandırmacılık (Bruno Taut)
kuklacı: sürrealizm (Andre Breton)
yemek sahnesindeki ev kadını: pop art (Claes Oldenburg)
haber spikeri: kavramsal sanat (Elaine Sturtevant)
dans hocası: fluxus + maintenance art (Yvonne Rainer + Mierle Laderman Ukeles)
galerideki konuşmacı: vortisizm (Wyndham Lewis)

2015 yılında Avustralya – Almanya ortak yapımı olarak ortaya çıkan filmde manifestoların hepsi, konuşma esnasında toplumu harekete geçirmek ya da kendi görüşlerini temele alarak değiştirmek için çaba sarf ediyor. 2015 yılında yapımı tamamlanan filmin neden 2017 yılında gösterime girdiği ise soru işareti olarak kalıyor.

Filmin aldığı ödüller ise şöyle;
-En İyi Prodüksiyon Tasarımı Dalında Alman Film Ödülü
-En İyi Kostüm Dalında Alman Film Ödülü
-En İyi Makyaj Dalında Alman Film Ödülü
-Prix Italia for TV – Performing Arts

Manifesto filmi sinematografik açıdan kusursuza yakın ama üstüne basa basa söylemeliyim ki sanat akımlarına dair ilginiz ve bilginiz yok ise bir o kadar da anlaşılması güç bir film. Daha fazla detay vermeden filme dair en sevdiğim cümle ile sözlerimi bitiriyorum;

“Bir şeyi nereden aldığınız değil nereye götürdüğünüz önemlidir.”  John Goddard

Film dikkatinizi çektiyse eğer, aşağıdaki linkten her sanat akımının film içinde nasıl ele alındığını gösteren videolara ulaşabilirsiniz.

Buraya tıklayınız

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here