Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
1

Günümüzde pek çok sinemaseverin hemfikir olduğu konuların başında; Hollywood’un özgün fikir konusunda tıkanması, bu yüzden film üretiminin büyük oranda süper kahraman filmleri ve zamanında başarılı olmuş filmlerin yeniden çevrimlerine kayması geliyor. Bu durumda sinemaseverlerin imdadına İran, İspanya, Fransa ve Yunanistan gibi ülkelerden gelen çok düşük bütçelerle kotarılmış leziz ve özgün dünya sineması örnekleri koşuyor. Bu filmleri takip eden sinemaseverler filmlerin yönetmenlerinin kariyerlerini takip etmeye başlıyorlar ve zamanla etrafında birleştikleri bu isimlerin yeni filmlerini sabırsızlıkla bekliyorlar. Bu isimlerin en önde gelenlerinden biri bu yazının konusu olan ”Jodaeiye Nader az Simin” filminin yönetmeni olan İranlı senarist ve yönetmen Asghar Farhadi.

2011 tarihli Jodaeiye Nader az Simin’in konusu kısaca şöyle özetlenebilir; Simin, kocası Nader ve kızı Termeh’le birlikte İran’ı terk etmek istemektedir. Nader’in Alzheimer hastası babasını bırakmayı reddetmesi üzerine boşanma davası açan Simin, dava talebi reddedilince anne babasının evine gider. Termeh ise babasıyla kalmaya karar vermiştir. Nader kızına ve babasına bakması için hamile bir genç kadını tutar; ama bu durum daha fazla soruna yol açacaktır.

Asghar Farhadi’nin kariyerindeki sıçrama noktası olan Jodaeiye Nader az Simin, yönetmenin aslında 5. uzun metrajlı filmi. Yönetmenin kariyerinde; Darbareye Elly (2009), Le passé (2013) ve Forushande (2016) gibi başka başarılı filmler de bulunuyor. Jodaeiye Nader az Simin filminin oyuncu kadrosunda Payman Maadi, Leila Hatami, Sareh Bayat ile Shahab Hosseini gibi isimler bulunuyor.

Film görünüşte sadece bir boşanma hikayesini konu alıyor gibi görünse bile aslında senaryonun katmanlı yapısı yavaş yavaş açıldıkça aynı zamanda filmin senaristi de olan yönetmenin asıl amacının ülkesi İran’da kadının olmayan konumuna ve ülkenin sosyal yapısına güçlü bir eleştiri getirmek olduğu anlaşılıyor. Toplumun hangi kademesinde olursa olsun kadının her daim ezilen tarafta olduğunu ustaca aktarıyor yönetmen. Simin (Leila Hatami) de Razieh (Sareh Bayat) de kocaları ve toplum tarafından baskı altına alınan ve hayatları hakkında karar vermelerine izin verilmeyen kadınlar.

Yönetmen diğer filmlerinde de yaptığı gibi her şeyi başlatan kilit bir olayın etrafında kuruyor senaryosunu. Film boyunca aynı olayı farklı karakterlerin gözlerinden bakarak olay hakkında bir yargıda bulunup suçluyu ve suçsuzu tespit etmeye çalışıyoruz. Ama bütün bu gayretimizin nafile olduğunu anlamak uzun sürmüyor. Asghar Farhadi’nin filmlerinde illa ki bir suçlu bulacak olursak bu suçlunun erkekler ve erkek egemen yapı olduğu söylenilebilir.

kinopoisk.ru

Asghar Farhadi’nin senarist kimliğinin yönetmen kimliğinden daha ön planda olduğu söylenebilir. Senaryolarında küçük olaylardan yola çıkarak büyük yapılar üzerine hem yerel hem de evrensel sözler söylemeyi başarıyor yönetmen. Gösterişsiz ama hikayeye hizmet eden yönetmenliğiyle Jodaeiye Nader az Simin’de de çok iyi bir sonuç koyuyor ortaya. Filmin bu başarısında filmin önemli karakterlerini canlandıran Payman Maadi, Leila Hatami, Sareh Bayat, Shahab Hosseini ve  Sarina Farhadi’nin çok iyi ve inandırıcı oyunculuklarının da büyük bir payı olduğunu söylemek gerekir.

Yeni dönem İran sinemasının, en yetkin ve kıymetli filmlerinden biri olan Jodaeiye Nader az Simin kesinlikle izlenilmesi gereken filmlerden birisi.

Kaynak: 1

Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
1

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here