Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
2

2001 yılında Los Angeles’ta doğan Billie Eilish, sanatçıların bol olduğu bir aileden gelmesinin imkanlarını sonuna kadar kullanmış bir şarkıcı. Kendisinin, abisi Finneas O’Connell ile olan ilişkisine de şurada ayrı bir sayfa açmıştık. Böyle imkanlar içinde doğan ve aynı zamanda da -haliyle- doğuştan yetenekli olan Eilish, müziğini üretmeye de çok ufak yaşlarda başladı. Henüz 11 yaşındayken eline mikrofonu almaya başlayan genç sanatçı, ilerleyen zamanda abisinin kaleme aldığı Ocean Eyes parçasıyla kariyerine ilk adımı attı. Bu huzurlu şarkının yolculuğunu ve daha fazlasını ise merak edenleri şu incelememize alabiliriz. Eilish, ilk single’larının rüzgarını da arkasına alarak 2017 yazında Don’t Smile at Me isimli 9 parçalık EP’sini yayınladı. Aslında herkesin Kanye gibi 7-8 parça ile albüm çıkardığı bu piyasada şu kaydın ilginç bir şekilde EP olarak nitelendirildiği kesin.

Kayıt, Eilish’in aslında sarı olan saçlarını griye boyattığı ve tulum gibi farklı kıyafetleri giymeyi tercih ettiği orijinal imajını destekler karakterde (Bkz: Fenomen Instagram hesabı). EP, günümüz indie-pop furyasında sürüyle üreyen “arkaya hip-hop beat’leri konularak ortalama üstü bir ses ile içi boş aşk şarkısı söyleme” modasını oldukça orijinal bir açıdan ele alıyor. Öncelikle, şarkıların neredeyse hepsi birer hit potansiyeli. Bunu sağlayan ise Finneas O’Connell’ın kaleminin ve bestelerinin yanında, arka plandaki prodüktörlüğü. Abisi gerçekten –Glee’de oynadığı günlere nazaran- farklı prodüksiyonlu işlere imza atıyor. Özellikle batıdaki singer-songwriter kültürü ve günümüzün indie-pop’unu birbirinin içine çok olgun bir şekilde harmanlıyor.

Eilish’in bu kaydının altyapı ve düzenlemelerinin başarısının yanında, şarkı sözlerine verdiği önem ise gerçekten hiç de bu yüzyıla ait değil. Günümüzdeki çoğu pop parçasının sözlerinin derinliği neredeyse hiç yok gibi. Herkes beat’lere ve melodilere kafayı takmış durumda. Etrafımız, “I ain’t gon’ be cooking all day, I ain’t your mama.” gibi şairane işlerle dolu. Buna rağmen, Eilish’in şuradaki BBC röportajında da ifade ettiği gibi, şarkı sözleri onun için çok önemli. Ancak, sözlerin değerinin yeteri kadar ilgi görmediğini düşünüyor ve çoğu dizelerin artık hep aynı şeyi anlattığını ifade ediyor. Tıpkı “Seni seviyorum ama üzgünüm çünkü sen beni sevmiyorsun vs.” gibi. Sanatçının, şarkı sözlerindeki bu -16 yaşın haliyle üzerinde olan- olgunluğun etkisi ise Lorde’un çok genç yaşta bu kadar başarılı çıkış yapmasına benzetilebilir.

Kaydın açılışını yapan COPYCAT“You’re italic, I’m in bold. Call me cocky, watch your tone.” gibi sözlerle kendinden fazlasıyla emin ve dikkat çekici şekilde dinleyiciyi karşılıyor. Ayrıca şu akustik performansı, şarkının orijinalinden de başarılı. Ardından gelen idontwannabeyouanymore ise EP’nin belki de en çok akılda kalan işlerinden biri. Piyanonun, şarkının melankolik yapısına acayip bir olgunlukla yedirildiği parça, aynı zamanda da sanatçının bu tarz balad’ların altından kolayca kalkabileceğini kanıtlıyor. Özellikle, Eilish’in vokalindeki yükselmelerin ve alçalmaların duygu yoğunluğunun da etkisiyle şuradaki gibi muazzam bir doğallıkta olduğunu söylemeliyiz. Parça, aralardaki tempo değişimleriyle de birlikte kendisini tekrar tekrar dinleten bir güzelliğe dönüşüyor. Ayrıca şöyle sözlere de sahip, daha ne olsun: “If teardrops could be bottled. There’d be swimming pools filled by models. Told a tight dress is what makes you a whore.”

EP’nin en farklı işlerinden biri olan Party Favor ise bir telefon sekreteri sesiyle açılıyor ve Eilish, sevgilisini doğum gününde şu sözlerle terk ediyor: “And I hate to do this to you on your birthday. Happy birthday by the way… ‘It’s not you it’s me’ and all that other bullshit. You know that’s bullshit. Dontcha babe.”. Özellikle, başlarda ukulele eşliğinde şarkıya giriş kısmı ve ardından bu hikayeye bizi adım adım çekebilmesiyle parça, albümün en değerlilerinden oluyor. Bir sonraki parça olan Bellyache ise şuradan izleyebileceğiniz klibiyle daha da ayrı bir yere sahip. Kurgusal bir cinayetin ele alındığı şarkı, nakarat kısmında bir anda giren elektronik altyapılarıyla ve “Maybe it’s in the gutter. Where I left my lover. What an expensive fate. My V is for Vendetta. Thought that I’d feel better. But now I got a bellyache.” sözleriyle oldukça orijinal bir iş.

 Albümün düşük tempolu güzelliklerinden Hostage ise özellikle gitar arpejleriyle ve (tabii ki yine) sözleriyle dikkat çekiyor: “And let me crawl inside your veins. I’ll build a wall, give you a ball and chain.” gibi betimlemelerle bıkmadan loop’a alabileceğiniz bir eser. Sanatçının adeta patlamasını sağlayan nakaratıyla ünlü Ocean Eyes harikasının yanında, My BoyWatch ve bu parçanın Vince Staples destekli trap remake’i &burn’de ayrı bir hikayesi olan güzellikler. Kısacası bu kayıt, her parçasıyla dopdolu olan tekrar tekrar rahatça dinlenebilecek bir eser. Buna rağmen, albümün idontwannabeyouanymore ve Ocean Eyes ağırlığında maalesef az parça bulundurabilmesi de parçaların aslında hepsinin ironik sözlere sahip ve kendi içlerinde tek yönlü olduğunu bize gösteriyor. Bu, şarkıcının kendini geliştirmesi gereken ufak bir nokta; ancak kendisi zaten 16 yaşındaydı, bunlar çok doğal. Genel olarak ise albüm, Eilish’in bu saf yeteneğini bu yaşında bütün dünyaya kanıtlayan harika bir başlangıç kaydı!

Kaynak: 1.

Beğen
Beğen Harika Heuheu WOW Olmamış Kızdım!
2

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here